I ”Solo – umage erindringsglimt” – Per Arnoldi ‘s selvbiografi på 600 sider – fortæller han en interessant historie om Aage Sikker Hansen ‘s logo for Cirkel Kaffe. I årtier har man haft den opfattelse, at den fransk-malisiske bartenderske Annie Bel-Kher var inspirationen til logoet eller måske ligefrem model for Sikker Hansen. Det benægter Arnoldi:
“En hårdnakket myte med Drop Inn (københavnsk værtshus, red.) eller rettere garderobens sorte Annie i centrum vil vide, at hun var model for Aage Sikker Hansens klassiske logoplakatprofil for Cirkel Kaffe.
Smukke var begge de to mørke kvinder, men en myte er det.
En myte var Annie Bel-Kher også de mange år, hun meget kvindeligt, meget myndigt, totalt tolerant og boblende lattermildt serverede i jazzværtshusenes inderste cirkler.
Hun begyndte i Galathea Kroens eksotiske interiør i Rådhusstræde i 1952, hvor slangerne dog stadig er betryggende udstoppede eller flåede, og fortsatte 16 år i Drop Inn, i Ostehjørnet og i Krokodillen i St. Kongensgade.
At udråbe hende til Minefeltets dronning, som myten også gerne gør, er sikkert både kærligt og velment, men Minefeltet var ikke hendes revir i den indre by. Meget mere bebop.
Et klassisk artistfoto viser hende i et finsk cirkus med den dansetrup og de kvælerslanger, der bragte hende nordpå fra Auvergne, hvor hun var født som datter af en fransk mor og en fransk/afrikansk soldat fra Mali. Hendes far havde som fransk tirailleur senegalais, menig soldat i tropperne fra de afrikanske kolonier, overlevet første verdenskrigs månedlange slag ved Verdun, var blevet gasset og tre gange såret, dekoreret og blevet i Frankrig.
Annie blev i Danmark og endte med at fortrylle sin søn Jannicks værtshus Palæ Bar i Ny Adelgade (sønnen Jannick arbejder i dag for Carlsberg i fjernøsten, mens barnebarnet Caroline Bel-Kher er stifter af Après Vintage og studerer Interkulturel Markedskommunikation på Copenhagen Business School, red.).
Sikker Hansen kom for øvrigt ikke på værtshus, men havde ifølge sine døtre flere bøger med “fjerne folkeslag”, som han tegnede efter derhjemme.
Cirkel Kaffe-profilen er ikke Annies, men historien hårdnakket for god til at dø.”
(Side 82-83)
. *