Nyt

Søndag bragte Jyllands-Posten flere sider om Danerværn. En gruppe stiftet af den tidligere taxavognmand Asger Gottlieb, der mener at staten har misligholdt kontrakten med danskerne, og derfor heller ikke kan have et voldsmonopol. “Hvis ikke staten forsvarer os, vil vi selv gøre det med de nødvendige midler”, lyder det fra initiativtageren. Det er sjældent at indvandringsmodstandere får fair play i massemedierne, og journalist Ida Nyegård Espersen afviger ikke fra det journalistiske konsensus. Herunder tre kommenterede eksempler fra Staten har et voldsmonopol. Vi udfordrer det monopol (3. januar 2016, kræver login).

Selvforsvar er ekstremisme
Hun godtager præmisset om at selvforsvar er udtryk for ekstremisme, og kontakter et par eksperter der advarer om højreradikal vold. Bizart, al den stund at gruppens paradigme på afgørende punkter er mindre voldsopfordrende end Enhedslistens principprogram. Den citerede ekspert, Chris Holmsted Larsen, var i sine studieår aktiv på den militante venstrefløj, og således til venstre for den revolutionære enhedsliste.

“Ifølge forsker i politisk ekstremisme Chris Holmsted Larsen fra RUC er Danerværn udtryk for, ‘at man på den ekstreme højrefløj står i en situation, hvor nogle borgere er rede til at tage loven i egen hånd og udvikle selvtægtsgrupper. Det er en udfordring for vores demokrati, og det synes jeg, at man skal tage meget alvorligt.’

I Norge har professor Tore Bjørgo forsket i højreekstremisme i 18 år. Han er ansat i Politiskolens forskningsafdeling og følger med i højreekstremismens udvikling, og fra februar 2016 skal han lede et nyt norsk forskningscenter for studier af højreekstremisme og forebyggende indsatser. Han siger om Danerværn:

‘Det er udtryk for en højreekstrem tankegang. Gruppen er forsigtig med direkte formuleringer, men mellem linjerne er der en ganske tydelig legitimering af selvforsvar og retten til våben, fordi de ikke mener, at staten magter sin opgave.'”

Kriminaliteten er historisk lav
Efter at selvforsvar er blevet synonym med højreekstrem vold, anskues det som en ‘en respons på frygt’, irrationel angst så at sige. Det fortælles, at der er mange med psykiske lidelser i det højreradikale miljø, og det er noget PET tager avorligt. Bemærk brugen af ordet ‘kriminalitet’. Hvis indvandringsmodstandere vil forsvare sig, så handler det jo ikke om cykel- og biltyverier (der er faldende), men om vold og grov vold (der er stigende). Jyllands-Postens Ida Nyegård Espersen snyder på vægten.

“I december viste en rapport udarbejdet af Justitsministeriets Forskningskontor i samarbejde med Københavns Universitet, at risikoen for at blive udsat for kriminalitet i Danmark er historisk lav og ikke har været lavere siden 1987. ‘Gaio Daners’ egen sociale erfaring trumfer den information: ‘Jeg kan se med mine egne øjne, at banderne bliver større, og jeg føler, at medierne fortier noget og dysser noget ned.'”

Indvandringsmodstandere er aldrig ofre
Slutteligt fortælles det, at medlemmer af Danerværn blev overfaldet, da gruppen ‘ifølge Asger Gottlieb’ blev overfaldet af AFA, hvorefter hun citerer overfaldsmændenes tilståelse. Når nu både offer og gerningsmænd har ens udlægning, så tjener diskrete forbehold intet formål, og man fornemmer tydeligt at hun ville kalde det for ‘konfrontation’, hvis der var videodokumentation for overfaldet.

“I februar 2015 gik en lille gruppe fra Danerværn på en såkaldt patrulje i Københavns Nordvestkvarter, da gruppen ifølge Asger Gottlieb blev overfaldet af den venstreradikale gruppe Antifascistisk Aktion. På det venstreradikale website projektantifa.dk – med tilknytning til Antifascistisk Aktion – står der den 15. februar: ‘Tirsdag aften forsøgte det racistiske ‘vagtværn’ Danerværn at gennemføre en patrulje i Københavns Nordvestkvarter. De blev i stedet angrebet og jaget på flugt af antifascister.'”

I forlængelse af Danerværn-portrættet berettede Jyllands-Posten, at PET har skærpet overvågningen af højreradikale grupperinger, og citerer en projektleder fra Københavns Kommunes antiradikaliseringsenhed (Vink). Han er født som Leon, men konverterede til Islam, og var i en periode aktiv i Hizb ut-Tahrir. I dag hedder han Muhammad Ali Hee, og får løn for at tale dunder mod højreradikales ‘retorik på nettet’.