Nyt

Næsten hver anden elev i 3. klasse i Berlin kan knap nok læse, skrive eller regne. Det er resultatet af en evaluering af en landsdækkende »sammenligningsopgave«, som hvert år gennemføres i tredje og ottende klasse i hele Tyskland. Det kunne næsten ikke være værre.
Uddannelsesredaktør Nicole Dolif fra Berliner Morgenpost har læst rapporten, og tendensen er utvivlsomt skræmmende. På områderne læsning og lytning (evnen til at forstå talt tysk) nåede næsten 43 procent af Berlins tredjeklasseselever ikke engang minimumsstandarderne, og i matematik er tallet helt oppe på 46 procent.

Det tyder på, at vidensniveauet hos Berlins elever er faldet endnu et hak i forhold til de opsigtsvækkende dårlige resultater fra 2023.
Og situationen er ikke bedre i 8. klasse. Ikke overraskende er problemerne størst i de såkaldte »integrerede« gymnasier og kommuneskoler (»focal point schools«). Kun i gymnasierne er der en lille forbedring.
Hvad har den ansvarlige senator for uddannelse at sige om dette? Katharina Günther-Wünsch (CDU) beskriver resultaterne som »bekymrende«: “Men det viser i endnu højere grad, at den vej og de valg, vi har truffet i løbet af de sidste tolv måneder, er de rigtige. Vi skal nu »implementere vores kvalitetsstrategi« for at opnå yderligere fremskridt. Tage fat på udfordringerne og dermed skabe en turnaround.”
Det er dog ikke klart, hvilken slags vej og valg Günther-Wünsch henviser til her.

Dramatisk udvikling
Hvis vi går bare syv år tilbage, til 2017, var resultaterne skuffende nok, men stadig langt bedre end i år. Dengang blev det afsløret, at en femtedel af eleverne (i Berlin) ikke levede op til minimumsstandarderne i læsning, at en tredjedel ikke mestrede stavning, og at hver fjerde ikke kunne klare kravene i matematik. Og i modsætning til resultaterne af dette års test, hvor 43 procent ikke var i stand til at forstå talt tysk, var procentdelen denne gang 17.
Berliner MorgenpostBerliner Zeitung