Nyt

Der har været uro i flere bilistmiljøer, efter at en blanding af 10 procent ethanol i blyfri 95 (E-10) i foråret 2023 blev den mest almindelige benzinblanding på alle tankstationer.

Mange fortæller om sprængte benzinslanger og rygende pakninger. Der er frygt for, at både og veteranbiler i vinteropbevaring, vil være årsag til mange brande, men også motorstop, skriver Nettavisen.

Medejer og mekaniker Anders Svindland fra “Flekkefjord båt og motor AS”, har erfaring med almindelige bilmotorer, racersportsvogne, og flere år som mekaniker for bådmotorer i Lyngdal og Flekkefjord.

Han er ikke i tvivl.

– Blandingen får karburatorer og dyser til at »suge vand«. “Vi har ekstra meget motorrengøring på grund af dette i øjeblikket. Det er skræmmende at se, hvordan det ser ud i motorerne,« siger Svindland.
Han mener, at den nye benzinblanding skaber et stort problem.

– Det er ikke godt!

Jeg har haft flere bådmotorer med en tyk grøn belægning i karburatoren, og pakninger, der er gået i stykker. Når man er på sejltur, vil man gerne have, at båden kører jævnt og ikke går i stå. Benzinblandingen resulterer i ujævn kørsel, og i værste fald går motoren helt i stå.

Problemet gælder også for veteranbiler, motorcykler, knallerter og plæneklippere.

Problemerne forværres, hvis motoren ikke bruges i en periode. Så kondenserer brændstoffet, og der er mere vand i tanken end med 98-oktanigt brændstof. Konserveringsmidler i tanken hjælper lidt, men de løser ikke de nye problemer, som 95-benzin (E10) skaber,« siger Svindland.

Svindland lægger ikke skjul på, at han undrer sig over, hvad de reelle klima- og miljøfordele er.

– Jeg synes, at politikerne skal se på det med friske øjne. Alene i vores område er der blevet kasseret mere end 1.000 liter benzin. Det er ikke ligefrem miljøvenligt. Vi kan ikke smide tusindvis af liter benzin ud hver vinter,« slutter han.

 

Kjøp «Dumhetens anatomi» av Olavus Norvegicus! Kjøp eboken her.