Kommentar

EU har indført den ene sanktionspakke efter den anden mod Rusland, som er direkte relateret til krigen i Ukraine, men også indirekte, nemlig ved at forsøge at forhindre udvinding af olie og gas i Arktis. Udvindingen og det efterfølgende salg af olie og gas giver Rusland penge til sin krigsindsats.

De sanktioner, der skal forhindre Ruslands krigsførelse i Ukraine direkte, ser ikke ud til at have den store effekt, da de hindres af mange omgåelser. Det skriver Aftenposten:

Direkte salg af sanktionsbelagte varer fra Vesten til Rusland er forbudt. Det betyder, at handlen går via tredjelande. Enten fysisk eller kun på papiret. Disse varer blev normalt ikke eksporteret via disse lande før krigen.
Tyrkiet og De Forenede Arabiske Emirater er de største lande for videresalg af vestlige produkter til Rusland. … Men videresalg finder også sted via lande som Kasakhstan og andre tidligere sovjetstater. Det er varer, som sjældent passerer gennem landet. De er kun opført som mellemmænd i toldpapirerne. … Vi kalder sådanne lande for “mellemliggende papirer”.

I Arktis er Rusland i gang med at udvikle to store prestigefyldte olie- og gasprojekter. Det er Novateks Arctic LNG 2 og Rosnefts Vostok Oil. Her har sanktionerne haft en vis effekt, men heller ikke her er det lykkedes at stoppe projekterne.
Arctic LNG 2

Udviklingen af det gigantiske Arctic LNG 2 finder sted i Belokamenka nord for Murmansk på Kolahalvøen. Her samles moduler til en helhed. Modulerne kommer fra Kina, men vestlige virksomheder tilbyder også deres tjenester på trods af sanktionerne. Det skriver High North News:

Kinesiske skibsværfter stoppede byggeriet af massive moduler til projektet, efter at sanktionerne blev indført i 2022, men genoptog byggeriet et par måneder senere. Franske Technip fortsatte med at levere vitalt udstyr og tjenester i månedsvis med den franske regerings tilsyneladende stiltiende godkendelse.

Det singaporeanske rederi Red Box er bl.a. ansvarlig for den besværlige transport af de gigantiske moduler. Nogle moduler vil blive transporteret via den nordlige sørute. To tunge fragtskibe, “Audax” og “Pugnax”, har transporteret fem moduler fra Kina til Belokamenka. I februar ankom de til Belokamenka med to moduler efter en mere end en måned lang rejse gennem udfordrende, tyk arktisk is langs den nordlige sørute. Det russisk-ejede Rosatomflot sørgede for den absolut nødvendige eskorte af atomisbrydere. Det er en imponerende bedrift. I månederne fra november til maj/juni er der stort set ingen skibe, der sejler gennem den nordlige sørute mellem Beringstrædet og Karahavet (se www.marinetraffic.com).

En måned senere, den 31. marts, ankom det kinesiske heavy lift-skib Hunter Star til Belokamenka med det 14. og sidste modul til fase 2. Hunter Star havde brugt to en halv måned på rejsen fra det kinesiske skibsværft i Penglai i det nordlige Kina. Den havde ikke rejst ad den besværlige nordlige sørute, heller ikke gennem Rødehavet og Suezkanalen, men havde taget den lange og sikre rute rundt om Afrika.

De moduler, der samles i Belokamenka, vil derefter blive transporteret østpå over Barentshavet og Karahavet til kysten ved Gydan-halvøen i Obbukta. Det er her, produktionen af flydende naturgas, LNG, vil finde sted. Trin 1 er allerede på plads her og har tilsyneladende påbegyndt produktionen af LNG.
Sanktionerne har gjort det vanskeligt for Rusland at anskaffe iskapable gastankskibe til at begynde at eksportere LNG fra anlægget. Operatørerne benægter også, at de har overtrådt nogen sanktioner.

Arctic LNG 2 er planlagt i tre etaper. Fase 3 er indtil videre blevet lagt på hylden af Novatek. Det er tænkeligt, at sanktionerne er skyld i dette.

Vostok Olie

Olieselskabet Rosneft er begyndt at bygge en havn til olieterminalen til Vostok-projektet i Sever Bay på Taymyr-halvøen i Sibirien. Det bliver Ruslands største olieterminal, et gigantisk projekt. Hele 16 enorme kraner blev transporteret gennem den nordlige sørute i vinter til brug for byggeriet. Vostok-projektet omfatter 52 blokke med 13 olie- og gasfelter. Man håber, at udskibningen af råolie fra Vostok-projektet tidligst kan begynde i slutningen af 2024. Det er planen at bruge den nordlige sørute til dette, hvilket kræver iskapable tankskibe i den højeste klasse, Arc6. Dem har Rosneft endnu ikke.
I marts i år blev EU’s 12. og 13. sanktionspakke vedtaget. Norge tilsluttede sig. Sanktionerne begrænser fortsat, hvad der kan sendes til og fra Rusland, og udvider omfanget af avanceret teknologi, som ikke kan eksporteres til landet. USA vil fortsat målrette sine sanktioner mod Ruslands olie- og gassektor.

Men Putin er klar over, at han ønsker at omgå sanktionerne. Han beder sikkerhedstjenesten FSB om at hjælpe russiske virksomheder med dette. Det skriver High North News:

Ja, de (sanktionerne) vil skabe midlertidige problemer for os. Så sent som i dag talte jeg med medlemmer af regeringen om visse store projekter, som vi er i gang med at gennemføre, om nye sanktioner, som kræver en ekstra indsats og midler fra os, nye logistikruter. Ja, det forsinker lidt … færdiggørelsen af disse projekter. Men alt vil helt sikkert blive gjort alligevel,” sagde Putin ifølge en udskrift sendt fra Kreml.