De sociale medier koger, fordi elever på Borup Skole er blevet udsat for voldtægt, trusler og voldelige overgreb af jævnaldrende elever.
Flere internetbrugere har spekuleret i, hvorvidt det er indvandrerbørn, der står bag de uhyggelig overgreb. Blandt andet den tidligere Nye Borgerlige-medarbejder, Asger Garde, der var ansat på Christiansborg i Pernille Vermunds storhedstid.
Men hvad er fakta omkring indvandrere og Borup Skole?
I skoleåret 2020/2021 var der 8,2 procent børn med anden etnisk herkomst end dansk på Borup Skole.
Det svarer til cirka 53 børn med anden etnisk herkomst end dansk.
I en periode på over et årti er der sket en stigning i antallet af ikke-etnisk danske børn på Borup Skole.
Antallet af skolebørn med anden etnisk herkomst end dansk kan dog være behæftet med en vis usikkerhed.
Problemet er, at definitionen af, hvornår et barn er “dansk”, er noget vidtløftig.
I dansk statistik bliver personer med ‘dansk oprindelse’ defineret som værende personer – uanset fødested – der har mindst én forælder, der både er dansk statsborger og født i Danmark.
Det betyder, at eksempelvis islamisten Sikandar Siddiques børn bliver registreret som etnisk danske børn.
Enhver, der har fulgt den islamiske partileder, ved, at hele familien Siddiques kultur er bygget op omkring familiens pakistanske hjemland, islam samt de kulturelle særpræg, der følger med. Men Sikandar Siddique er, trods sit tydelige tilhørsforhold til Pakistan, dansk statsborger og født i Danmark.
Derfor er indvandrertal fra Borup Skole behæftet med usikkerhed. Nogle børn kan reelt være en del af en mellemøstlig og islamisk kultur – og samtidig blive opfattet som hundrede procent etnisk danske af myndighederne.
Men én ting er slået fast. Ikke-vestlige børn er mindre empatiske end danske børn.
En universitetsrapport fra 2016 har dokumenteret, at ikke-vestlige børn i gennemsnittet udvikler mindre empati, er dårligere til at samarbejde og har sværere ved at vise følelser.
De ikke-vestlige børn har større risiko for at ende i en kriminel løbebane, mener kriminolog på Syddansk Universitet Linda Kjær Minke.
“De her børn har dårlige kort på hånden, og når de så starter i uddannelsessystemet, kan man være bekymret for, at de ikke magter at følge med. At de selv dropper ud eller på anden måde ikke formår at gennemføre deres skoleuddannelse, og så har man balladen,” udtaler Linda Minke.
Der er altså grundig forskning, der peger på, at ikke-vestlige børn er underudviklede i forhold til danske børn, når det kommer til basale udviklingstrin.
På Borup Skole er børn blevet udsat for vold og seksuelle overgreb af andre elever.
Et seksårigt barn er blevet voldtaget analt, og et niårigt barn er blevet udsat for voldtægter igennem et år af en jævnaldrende elev.
Formanden for skoleudvalget i Køge Kommune, Ali Yahya, kalder situationen med sexovergreb og vold mellem eleverne for “megaærgerlig”.
Ali Yahya er medlem af Køge Kommunes byråd for SF. Ali Yahya er født i Irak.
Ali Yahya har arbejdet i Udlændingestyrelsen, der er berygtet for sine mange ansatte med rødder i muslimske lande.
Ingen myndigheder har villet sætte ord på gerningsbørnenes etnicitet og baggrund i sagen fra Borup Skole.
På Borup Skole tager de ansatte p.t. ikke telefonen og bidrager dermed ikke til at kaste lys over begivenhederne på skolen.
Steffen Larsen fra Liberal Alliance skriver på Facebook følgende om sagen:
““- Mor, jeg tror, jeg har en baby i maven.
Sådan lød det fra et niårigt barn en decemberaften i 2022… …Det skulle nemlig vise sig, at barnet i mere end et år var blevet udsat for flere voldtægter af en jævnaldrende elev på Borup Skole i Køge. Samtidig var barnet blevet truet på livet og havde derfor ikke turdet fortælle nogen om det.
Ifølge lægejournaler, underretninger og forældre til børn på skolen er flere børn i alderen 6 til 11 år igennem cirka to år blevet udsat for trusler, vold og seksuelle overgreb begået af en gruppe jævnaldrende børn på Borup Skole…
…Børnene, der står bag overgrebene, går stadig på Borup Skole.”
Det her er jo en helt vild historie. En historie, der fortæller om en række problemer:
1. Det står klart, at en gruppe elever kan få lov til at være så negativ en indflydelse, at de faktisk ødelægger en skole.
2. Skoleledelsen og kommunen vil ikke stille op til interviews, det forstår jeg godt, de vil jo blive kørt fuldstændigt over, når en skole har så alvorlige og langvarige problemer med en gruppe elever, der terroriserer alle de andre elever. Men nogle gange skal man bare stille op. At det er forældrene selv, der indkaldte til et møde og ikke skolen, det fortæller desværre noget om, hvor alvorligt skolen tager forældrenes bekymringer. AULA kommunikation er vi ude over, når der foregår voldtægter i 1., 2. og 3. klasse.
3. Hvis man på en dansk arbejdsplads, havde en person, der havde voldtaget en medarbejder, så ville man jo bortvise forbryderen med det samme. Når det kommer til skoleelever, så må ofret dagligt konfronteres med gerningsmanden, hvis ikke skoleledelsen bortviser og udskriver den krænkende elev. Her kan folkeskolen støde på problemer med bortvisning, da det kræver en villig skoleleder et andet sted, der vil tage imod den bortviste elev.
4. At man i stedet for at løse problemets kerne, den lille gruppe problematiske elever, der burde være under konstant opsyn, der ligger man ansvaret over på alle de andre elever i stedet, der nu skal have “tissemakkere” og reelt ender med at skulle håndtere utrygheden ved, at de skal ændre adfærd.”
Se også
Socialdemokraterna indikerade på att göra sig av med Jamal El-Haj innan Expressens avslöjande