Tavle

Skolehverdagen var præget af vold og umotiverede elever. Derefter indførte rektor Truls Katzler militære foranstaltninger i klasseværelset.

– Mit indtryk var, at lærerne havde givet op. Ingen stillede krav, siger rektor Truls Katzler til Netavisen.

Han husker de år, han var skoleleder på “problemskolen” i Löberöd i det sydlige Sverige. Katzler opnåede noget, som ingen anden rektor på skolen havde opnået før ham. I løbet af de fire år, han drev skolen, røg karaktergennemsnittet i vejret.

– Jeg tror på, at eleverne lever op til de forventninger, vi stiller til dem, siger skolelederen.

Katzler er tidligere professionel soldat. Helt fra begyndelsen havde han en klar idé om, hvad der skulle til for at ændre moralen og læringsmiljøet på skolen.

Udover en fælles opstilling ude i skolegården indførte Katzler en række nye tiltag.

Skoleugen startede med opstilling for alle elever ude i skolegården – uanset vejret. Katzler dukkede nogle gange op i skolen iført en camouflagefarvet uniform.

Hver morgen, når eleverne kom ind i klasseværelset, blev de bedt om at stille sig bag deres skriveborde. De måtte ikke sætte sig ned, før læreren sagde “sid”.

– Jo mere ensartet alt bliver, jo lettere er det for eleverne at forstå, hvad der forventes af dem, siger Katzler.

Katzler forklarer, at en elev, der brugte vold mod en lærer, straks blev suspenderet i 1-5 dage.

Skolerådmand Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) synes, det er interessant at høre om, hvilke tiltag Katzler tog, men synes, reglerne i norske skoler er skrappe nok.

– SV og jeg støtter, at der skal være klare ordensregler på skolerne, men mener, at det må være op til hver enkelt skole at fastlægge regler, der passer til dem, siger Eidsvoll.

– Det er vigtigt med regler og nok medarbejdere. Samtidig skal man lytte til eleverne og lade dem bidrage til, hvordan man skaber et godt og trygt skolemiljø. Eleverne ved ofte godt selv, hvad der skal til, og de skal lyttes til, når der er udfordringer med skolemiljøet, slutter Eidsvoll.