I begyndelsen af juni 2021 meddelte det danske flyvevåben, at de havde købt to elektriske Pipistrel Velis Electro til pilotuddannelse, som en del af forsvarets klimaforpligtelse. Nyheden vakte naturligvis stor begejstring i medierne verden over. Nu har flyveskolerne fået nok af fadæsen, og melder ud, at de slipper af med flyvemaskinerne, når aftalen udløber til september. Det bliver nok ikke kommunikeret med samme bredde.
Der har været meget stille omkring denne investering siden offentliggørelsen, og årsagen er blot, at flyvemaskinerne ikke lever op til forventningerne. Rækkevidden er for kort, og manøvredygtigheden for lav, så flyvemaskinerne bliver returneret til fabrikken efter prøveperioden.
Begge flyvemaskiner har været udstationeret på Forsvarets flyveskole i Karup, men ifølge talsmand Casper Børe Nielsen til Ing.dk er de stadig ikke blevet fløjet af nogen elever.
– En stor del af Flyveskolen handler om at finde og udvælge Flyvevåbnets kommende piloter. Vi ønsker ikke unødigt at forstyrre den intense proces, eleverne skal igennem, ved at introducere en ny flyvemaskine under et tætpakket program.
Det tyder igen på, at flyvemaskinerne er blevet påtvunget skolen af politikere og miljøaktivister som en symbolpolitik, mens det akademiske samfund aldrig har haft nogen tiltro til eksperimentet. Her i Norge er både politikere og embedsmænd i luftfarten dog overbeviste om, at elektriske flyvemaskiner er lige om hjørnet, selvom Avinors administrerende direktør Dag Falk-Petersen styrtede ned med en lignende flyvemaskine i august 2019 og dræbte næsten sig selv og statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo.
Ledelsen i Widerøe har også svoret, at batteridrevne flyvemaskiner er fremtiden, og deres passagerer vil snart blive transporteret lavt, og langsomt, over norske fjelde og fjorde i al slags vejr. Heldigvis er det usandsynligt, at sådanne fantasi-flyvemaskiner opnår international godkendelse til passagertransport i endnu mange årtier, hvis nogensinde.
At flyve er meget farligt, og højeste prioritet er at sikre sikkerheden, ikke at nå politiske klimamål.