Kommentar

Sameh Egyptsons doktorafhandling “Global politisk islam? Det Muslimske Broderskab & det Islamiske Forbund i Sverige” blev godkendt på Lunds Universitet den 10. februar, efter udsættelse, fordi det var svært at finde modstandere. Da disputatsen endelig fandt sted, måtte lokalerne af sikkerhedsmæssige årsager afspærres.

I samme øjeblik som afhandlingen blev godkendt og Sameh Egyptson blev doktor i teologi efter fire timers forsvar, brød en mildt sagt ophedet debat ud. På den ene banehalvdel, fra midten til højre, bestod reaktionerne af klapsalver, taknemmelighed og beundring. På den anden side, fra midten og til venstre, kom samtidige anklager om misbrug, racebiologi og en svigt af forskningsetikken. I svenske medier er afhandlingen ofte blevet beskrevet som “kontroversiel” og “omstridt”.

Det er egentlig ikke så mærkeligt. Sameh Egyptson har dedikeret 20 år af sit liv til sin forskning i Det Muslimske Broderskabs politiske aktiviteter i Sverige. Han har finansieret forskningen på egen hånd – intet universitet har ønsket at støtte et så kontroversielt emne – og enhver, der læser Egyptsons afhandling, forstår hvorfor: Den pløjer lige ind i det, der har været et akademisk, politisk og medieminefelt i tre årtier – nemlig spørgsmålet, om der er en igangværende islamisering af det svenske samfund og i givet fald, hvem der driver eller støtter denne islamisering.

Egyptson mener, at islamistiske politiske kræfter har præsenteret sig selv som legitime repræsentanter for ” alle Sveriges muslimer”, indlejret sig i vitale dele af det svenske samfund, skabt magtfulde politiske platforme og også blevet finansieret med svenske skattepenge. At det har kunnet fortsætte er nærmest uforståeligt. Det Muslimske Broderskab er stemplet som en terrororganisation i en række muslimske lande, organisationens aktiviteter er velkendte, og ifølge det svenske sikkerhedspoliti Säpo er målet et verdensomspændende kalifat baseret på sharia – som står i direkte modsætning til svenske grundlæggende friheder og rettigheder.

Frygten for at blive stemplet som “fremmedhad”, “islamofob” eller “racistisk” har fået myndigheder og politiske partier til ikke blot at lukke øjnene for faresignalerne, men også aktivt at byde repræsentanterne for de islamistiske organisationer velkommen i de finere politiske rum. Socialdemokratiet, Moderaterne, Centeret og Miljøpartiet har alla haft muslimska företrädare som har avslöjats för att ha andra åsikter än deras partier. Mehmet Kaplan, Yasir Kahn, Ebtisam Aldebe, Mustafa Omar og andre gjorde karriere ud af at tale om “strukturel racisme”. At Det Muslimske Broderskabs erklærede mål er at skabe en islamisk stat baseret på Koranen og haditherne med mottoet ”Profeten er vores leder; Koranen er vores lov; jihad er vores vej; og døden til Allahs ære er vores højeste ambition”, blev samtidig stemplet som en højreekstrem konspirationsteori.

Per-Ola Olsson gør en god opsummering i ledende artikel i Mariestadstidningen:

»Det er et bekymrende billede, Egyptson tegner, når svenske myndigheder og partier er blevet ført på afveje af islamistiske antidemokrater. Det må have betydet, at der blev udbetalt runde beløb i statsstøtte, samt at myndigheder og partier så den anden vej eller støttede, når disse grupper arbejdede for at løfte den muslimske befolkning ud af det svenske samfund. [Afhandlingen er] et vigtigt dokument for at bryde tabuet med at tale om islamistisk infiltration og for at øge det svenske samfunds kulturelle kompetence.”

Olsson udtrykker sig diplomatisk. En mere direkte formulering er, at Egyptsons opgave er en 743 sider lang afsløring af de islamister, der gennem flere årtier har skabt en komfortabel og beskyttet politisk platform i Sverige. Fra denne platform har de påvirket svensk politik, udøvelsen af ​​svensk myndighed og endda svensk lovgivning. Frygten for at blive fremstillet som fremmedfjendtlig, højreekstremistisk eller islamofob har ligget som et vådt tæppe over debatten og effektivt forhindret enhver dybere granskning. Indtil nu.

Læs mere: Har islamister fra Det muslimske brorskapet infiltrert det svenske samfunnet?

Læs mere: Forskeren som avslører islamistene 

Reaktionerne viser, at mange ikke bryder sig om Egyptsons afsløringer – og som sædvanlig er det princippet om “følg pengene”, der gælder. Alene i 2019 lykkedes det tre organisationer inden for Det Muslimske Broderskabs netværk i Sverige at samle 618 millioner ind i skattemidler, og listen er lang over personer i akademia, medier, politik og det såkaldte civilsamfund, som er afhængige af, at Sverige fortsat vender et blindt øje, så indtægterne fra antiracistiske, anti-islamofobiske og multikulturelle projekter fortsætter med at rulle ind.

Det Muslimske Broderskab og det Islamiske Forbund i Sverige (IFIS) afviser alle påstande. Islamolog Jan Järpe kalder afhandlingen “en ren skandale”, skribenten Bilan Osman mener, det er “en ulykke”. Tidligere statsminister Fredrik Reinfeldts taleskriver Moa Berglöf (hende, der skrev talen, hvori svenskerne blev opfordret til at “åbne deres hjerter” for immigration) mener, at afhandlingen aldrig burde have været fremlagt. Niklas Orrenius, journalist i Dagens Nyheter, har viet fire (!) artikler til at kritisere Sameh Egyptsons forskning og speciale, og Oliver Sharbrodt, professor i islamiske studier ved Lunds Universitet, mener, at Det Muslimske Broderskab har “problematiske rødder”, men ikke længere er det. sådan en “kontroversiel organisation”, som Egyptson og de svenske myndigheder hævder.

Socialdemokraten og diakonen i Equmeniakyrkan Anna Ardin (samme Anna Ardin, som startede den globale jagt på Julian Assange, efter først at have fungeret som en honningfælde for ham og derefter anmeldt ham for voldtægt) mener, at Egyptson “spreder propaganda” og “bør blive efterforsket for forskningssvindel”, og præst i Svenska Kyrkan Anna Karin Hammar (søster til tidligere ærkebiskop K.-G. Hammar) skriver på Sameh Egyptsons Facebook-side, at Det Muslimske Broderskab ”kan sammenlignes med Kristendemokraterne”. Egyptsons afhandling er blevet rapporteret både til Den etiske komité og Udvalget for Efterforskning af Uredelighed i Forskning og Udvalget for Udredning af Afvigelser fra God Forskningsskik har startet en indledende gennemgang.

Selvom Sameh Egyptson nu har sat en stopper for 20 års forskning og kan kalde sig teologisk doktor, så står det klart: De chokbølger, som afhandlingen sendte gennem Sverige og svensk debat, vil forårsage mange efterskælv.

Nogen der har lyst til at læse doktorafhandlingen “Global politisk islam? Det Muslimske Broderskab & Islamiske Forbund i Sverige” kan gøre det via dette link.

Document har bedt Sameh Egyptson om et interview.