Tovshøjskolen, Gellerup, Århus V; Foto: Maps
Andreas Ravn Skovse er skolelærer på Tovshøjskolen i Århus V, en folkeskole hvor 95 procent af eleverne har minoritetsbaggrund. Det er dog på ingen måde et safe-space for mørklødede med ‘minoritetsstress’. Der er tillærte racistiske hierarkier, og de forskellige etniske grupper holder sig fra hinanden i en grad, så selv en pigefødselsdag i 1. klasse er ekskluderende langs etniske linjer. Modigt debatindlæg af skolelærer Andreas Ravn Skovse på Folkeskolen.dk – Minoriteternes racisme.
“Racismen blandt elever med tosproget baggrund kan være meget tydelig, og den kommer desværre fra hjemmet.
… Mine år på Gellerupparkens distriksskole har lært mig, at racismen trives i bedste velgående, også blandt familier med minoritetsbaggrund. Selvfølgelig er familier og børn forskellige, og selvfølgelig kan klassehierakier afvige fra det forventede, men jeg har efterhånden set nok til at kunne postulere et mønster. De racistiske skældsord sidder løst, og der er en tendens til, at børnene grupperer sig efter etnicitet. I Gellerups interne hieraki er arabere øverst, dernæst kurdere, og nederst er somalierne. Helt galt går det, hvis grønlændere eller østeuropæere bliver blandet ind i mikset, for de falder helt nedenom rangordenen.
Sådan noget finder børn naturligvis ikke selv på. Jeg har hørt børn sige ‘min mor siger, jeg ikke må lege med somaliere.’ Jeg har siddet til forældresamtaler, hvor forældrene direkte har bedt mig sørge for, at deres barn ikke er sammen med arabere. Jeg har til større forældresammenkomster set, hvordan forældrene kun sætter sig ved siden af dem, de deler udseende og sprog med.
… hvordan modarbejder jeg den tendens i praksis? Hvordan kæmper jeg mod hjemmets værdier, hvad enten de værdier er tydeligt udtalte eller ligger som en usagt bagtæppe? Forældrene kender naturligvis godt skolens holdning, men hvordan bliver det omsat til handling? Hvordan siger jeg, så skånsomt som muligt, at på dette område er mine, skolens og samfundets værdier bedre end dine?”