Dennis Corell Iversen har sendt mig nedenstående tekst:
“Lars Hedegaard anvendes som case i emnet “konspirationsteorier” i danske gymnasier.
Jeg har fået følgende tilsendt fra en dansk gymnasieelev, der går i 3.G i Jylland. Han fortæller, at de for tiden har et overemne i historiefaget, der handler om “konspirationsteorier”. Her optræder Lars Hedegaard som en case, som det fremgår af vedhæftede screenshot.
Det er ikke noget den enkelte gymnasielærer selv har fundet på. Det stammer derimod fra bogen “Hvem stod bag? – Konspirationsteorier, skjulte magter og alternative forklaringer” skrevet af Christian Vollmond og Mads Aamand Hansen.
Vi er naturligvis klar over, at det, at man forsøger at marginalisere kritiske synspunkter ved at omtale dem som “konspirationsteorier” er normal praksis. Vi har set, hvordan DR Detektor fx har forsøgt at fremstille idéen om befolkningsudskiftning, som en konspirationsteori. Selv om det blot er en måde at sige at de demografiske forandringer, hvis de fortsætter som de gør, vil betyde at de tilvandrede en dag vil komme i overtal. Noget vi ser i mange områder i dag allerede.
Her er der altså tale om at man på ungdomsuddannelserne forsøger at fremstille Lars Hedegaards islamkritik som en konspirationsteori, og dermed vil man naturligvis også tage luften ud af kritikken. For hvem tager konspirationsteorier alvorligt?
Det er politiserende undervisning, for selve konteksten, hvor Lars Hedegaard anvendes som case er at det han siger ER en konspirationsteori. Her er det på sin plads at minde om, at Lars Hedegaard har betalt en ret høj pris for sine holdninger, da han lever under politibeskyttelse. En mand forsøgte som bekendt at tage Hedegaards liv netop på grund af disse holdninger. Alligevel må Hedegaard se sig reduceret til en pauseklovn af gymnasielærere, der snarere burde undervise i problemet med at en mand som Hedegaard ikke kan tale frit…men det er naturligvis bare en konspirationsteori, ikke?”