Nyt

For et år siden blev kunstneren og portrætfotografen Suste Bonnén idømt 20 dages betinget fængsel for hævnporno.

Suste Bonnen blev dømt for blufærdighedskrænkelse og for at have krænket eksmanden, Mads Kofod, ved at dele pornografisk materiale af ham.
Anklageren kaldte Suste Bonnéns kriminalitet for ’hævnporno’ i retssalen.
Hævnpornoofferet Mads Kofod er tidligere direktør for uddannelsesstedet Campus Bornholm samt Bornholmstrafikken. Han har desuden optrådt sammen med ekskonen Suste Bonnén i en DR-udsendelse om overklassens vilkår i Danmark.
Dommeren vurderede, at Suste Bonnéns fængselsstraf er på niveau med den såkaldte ‘Umbrella-sag’, hvor mange unge er blevet dømt for hævnporno og deling af et samleje, hvor en mindreårig er en af deltagerne.
I dag udviser Suste Bonnén ingen tegn på, at hun angrer sin kriminalitet. Den kvindelige overklassekunstner retter i stedet et sønderlemmende angreb på sit offer.
Suste Bonnén kalder den krænkede Mads Kofod for blotter – en person, der viser sig nøgen for andre ved uønskede lejligheder. I Danmark er det kriminelt at blotte sig uønsket for andre.
Men Suste Bonnén går videre. Hun hævder, at hun er det egentlige offer i den voldsomme hævnpornosag.
Suste Bonnén sendte en sexvideo med Mads Kofod, hvor han blandt andet onanerer, til hans venner og familie – heriblandt Mads Kofods søn, Mikkel Kofod.
Baggrunden for hævnpornoen var angiveligt, at Mads Kofod og Suste Bonnén kun var gift i få uger efter bryllupsfesten. Ægtemanden fik tilsyneladende hurtigt nok.
Metoo-krænkeren Suste Bonnén hævdede i retten, at hævnpornovideoen var et kunstværk. Adskillige repræsentanter fra medie- og kunsteliten bakkede op om den dømte kunstner, der blandt andet står bag en undervandsskulptur i den kanal, der omkranser Christiansborg og folketinget.
Kunsthal Charlottenborg i København var særlig ivrig for at ophøje den dømte Suste Bonnén i forbindelse med retssagen.
Direktør Michael Thouber præsenterede sin dømte veninde ved et arrangement, der var iscenesat for at rense hende. Suste Bonnéns krænkelser skulle fremstå som eksklusiv kunst, og det elitære publikum klappede i hænderne.
Det er på den baggrund, at Suste Bonnén nu hævder, at offeret, Mads Kofod, er en blotter.
“I øvrigt ønsker alle blottere sig at blive opdaget- og især spille en rolle i en film på Charlottenborg,” skriver Suste Bonnén på Facebook.
Suste Bonnén kriminaliserer dermed sit offer som blotter, og hun fortæller yderligere, at han selv ønskede at indgå i Kunsthal Charlottenborgs tvivlsomme arrangement, der løb af stablen i november 2019.
Suste Bonnén understreger, at hun er hævnpornosagens virkelige offer – trods sin fængselsdom på 20 dage:
“I dag ville jeg tværtimod blive rost for ikke at tie om det overgreb, min exmand opsøgte mig med,” fortæller Suste Bonnén, der beskyder Mads Kofod for at være overgrebsmand.
Mads Kofods søn mener ikke, at der var tale om kunst, da han modtog en sexvideo af sin far fra den forsmåede ekskone:
“Det er i denne sammenhæng helt ligegyldigt, om noget er kunst. Jeg synes ikke, at det er mindre ubehageligt at få tilsendt hævnporno med min far, bare fordi det har fået mærkatet ’kunst’,” siger Mikkel Kofod.
I Danmark raser den anden metoo-bølge. Men på forunderlig vis kan en kvinde, der er fængselsdømt for hævnporno, beskylde sit offer for kriminalitet og overgreb.
Offeret beskrives lige ud som en ‘blotter’ og overgrebsmand.
Ingen rynker på næsen eller stiller Suste Bonnén til ansvar.
I årtier har den fængselsdømte kunstner fotograferet overklassen og kultureliten i Danmark. Derfor kan Suste Bonnén være i fred for metoo-beskyldninger.
I Danmark skal man angiveligt være af hankøn for at få en ødelæggende tur i metoo-møllen. Har kvindelige og mandlige krænkere samme rettigheder i Danmark?
***
Mere om sagen her

Mere om Michael Thouber fra Kunsthal Charlottenborg her

Se også
Det er hårdt at være elsket af idioter / C’est dur d’être aimé par des cons (In memoriam Samuel Paty)