Foto: Twitter
Professor Rune Stubager fortæller, at resultaterne er korrigeret for ‘køn, alder, indkomst og uddannelse’, og at man kun har spurgt dansktalende indvandrere, og derfor undrer det ham at 76 procent af muslimer fra Tyrkiet, Libanon, Pakistan og Somalia mener det skal være ulovligt at kritisere islam. “Vi ved ikke, hvad der gør, at folk fra de fire muslimske lande har mere restriktive holdninger”, end indvandrere fra Sri Lanka og Vietnam fortsætter han, og uden at kende hans løn, så tør jeg godt konkludere at den er for høj.
Fra Berlingske.dk – Konklusion i ny rapport om ytringsfrihed ærgrer integrationsministeren: ‘Vores demokratiske værdier er ikke en slags overbygning på velfærdsstaten eller flødeskum på lagkagen’ (kræver login).
“Tre ud af fire indvandrere eller efterkommere fra fire overvejende muslimske lande mener, at det skal være ulovligt at kritisere islam, viser en længe ventet rapport. En af forskerne bag kalder det et overraskende højt tal, og udlændinge- og integrationsministeren mener, at den gruppe fuldstændigt har misforstået, hvad Danmark går ud på.
… mens den overordnede konklusion er, at befolkningen i Danmark vægter ytringsfriheden højt, halter særligt én gruppe bagefter.
En befolkningsundersøgelse i rapporten viser, at 76 procent af de adspurgte indvandrere og efterkommere fra Tyrkiet, Libanon, Pakistan og Somalia mener, at det bør være ulovligt i Danmark at kritisere islam. I den generelle befolkning er tallet 18 procent. …
‘Vi ved ikke, hvad der gør, at folk fra de fire muslimske lande har mere restriktive holdninger, men sammenligningen med Sri Lanka og Vietnam tyder altså på, at det ikke er selve det at være indvandrer, der er grunden,’ siger Rune Stubager.“
“Resultaterne kan tolkes sådan, at eksempelvis 76 pct. indvandrere og efterkommere fra muslimske lande mener, at det bør være ulovligt at kritisere islam. I samme gruppe kan det ligeledes tolkes, at 59 pct. mener, at det bør være ulovligt at argumentere for indførelsen af sharialov i Danmark. Indvandrere og efterkommere fra muslimske lande er den eneste gruppe, hvor en større andel mener, at det bør være ulovligt at kritisere islam end at argumentere for indførelsen af sharia-lov i Danmark. I den samlede population og i de øvrige grupper er for- delingen modsat. Sammenlignes gruppen af indvandrere og efterkommere fra muslimske lande med de resterende grupper, ses det også, at en signifikant større andel af gruppen mener, at det bør være ulovligt at kritisere Islam.” (s. 39)