Det er populært – specielt i venstreorienterede kredse – at håne USA’s præsident Trump med ondskabsfulde udsagn.
Erhvervsfolkene Erik Bank Lauridsen og Henrik Styrup, der står bag Fanø Bryghus, har fornemmet den ræverøde folkestemning, og makkerparret lancerer det ene politiske budskab efter det andet.
‘Mango Mussolini’ står der på etiketten på øl fra Fanø Bryghus. Etiketten fuldendes af en satiretegning, der nedgør præsident Donald Trumps hudfarve.
Fanø Bryghus kommer med uhyrlige beskyldninger i sin markedsføring. Benito Mussolini – også kaldet ‘Il Duce’ – var en italiensk diktator med omfattende tragedier og drab på samvittigheden.
Mussolini skabte den fascistiske italienske stat med statsterror og tilhørende propaganda.
Fanø Bryghus laver en øl, der sammenligner lederen af den frie vestlige verden med den fascistiske italienske diktator, der var Adolf Hitlers tætte allierede.
Og det politiske had stopper ikke her. ‘Warmonger’ (krigsmager, red) er navnet på en anden øl fra Fanø Bryghus, der nedgør Donald Trump.
Beskyldningerne fra Fanø Bryghus kommer til trods for, at Donald Trump har udvist langt mindre aggressivitet på den militære front end sin forgænger Barack Obama.
Under USAs første afro-amerikanske præsident oplevede kloden for eksempel masser af ‘drone-angreb’, hvor missiler regnede ned over befolkningerne i Stormellemøsten.
Men fakta er ikke noget, der optager erhvervsmændene Erik Lauridsen og Henrik Styrup, når de lancerer deres smædekampagner.
De to jyske forretningsfolk betegnes som sky personligheder, der ofte holder sig ude af rampelyset. Tilsyneladende foretrækker ølbryggerne at sprede politisk had fra skyggerne.
Erik Bank Lauridsen har blandt andet opbygget sin kæmpe formue på kakaodrikken Cocio og en sodavandsfabrik.
“Bryghuset betyder jo meget for Fanø og øens branding,” siger Henrik Styrup fra Fanø Bryghus.
Fanø Bryghus har endnu til gode at lancere en øl, der nedgør muslimernes profet Muhammed eller den islamiske sharialov.