Medier som HuffPost og BuzzFeed har levet højt på Trump. Alligevel må de skære ned.
Modellen HuffPost og BuzzFeed har bygget på, fungerer ikke: Nyheder og let indhold som tilbydes gratis. Google og Facebook gør det samme og stikker af med pengene.
Derfor må de to netsteder, med samme ejer, skære ned med 220 stillinger.
Det går værst ud over BuzzFeed, som skærer 200 stillinger væk. BuzzFeed var for nylig forrest i nyhedsbilledet med nyheden om at Trump skal have bedt advokat Michael Cohen om at lyve overfor Kongressen. Kilderne var anonyme. Storyen blev skudt ned af ingen ringere end specialefterforsker Bob Mueller, hvilket var et ansigtstab for BuzzFeed. Offentligheden husker dementiet lige så godt som selve storyen.
Det interessante mediemæssigt er analysen af, hvorfor de to medier må skære ned:
HuffPost ejes af Verizon Media, som også ejer AOL, Yahoo og Verizon Media Services. Alle har måttet skære i staben.
– Forretningsmodellens udgangspunkt var at samle et stort publikum sammen og så sælge reklamer der matcher dette antal, siger Rick Edmonds, som er medieanalytiker ved Poynter Institute.
– Men Google og Facebook er vokset og har fået et langt, langt større publikum. Og de er også bedre på at indsamle information og på målretning mod publikum, siger han.
– Den reklamefinansierede gratismodel, som mange digitale medieprojekter er baseret på, er i fare, advarer Dan Kennedy, professor i journalistik ved Northeastern University. (NTB)
Betalingsmur
At etablere en betalingsmur kan være for sent, mener Edmonds.
– Det er vanskeligt, når folk er blevet vant til at få nyheder gratis i så lang tid. Begge netsteder leverer journalistik, men blandet med lidt lettere indhold. Jeg tror ikke det er noget folk vil betale ret meget for. Det vil være en vanskelig overgang, siger Edmonds.(NTB)
Man vælger selv sin profil og den tiltrækker en bestemt gruppe mennesker. Hvis siden er letbenet er læserne det også. Dvs. de går et andet sted for at finde letbenede nyheder.
Folk gider ikke betale for noget de finder andre steder. Gratis.