Sverige har en accept af islamske regler som gør det vanskelig at trække en grænse. For hvor skulle den gå?
Ifølge en ny svensk rapport er salafismen vokset sig stærkere i vort naboland. Radikale prædikanter skræmmer folk til lydighed, moralpoliti vogter over kvinder, og børn bliver forhindret i at lege med børn, som har en anden tro.
I et unikt svensk studie har forskere fra den svenske Forsvarshøyskolen undersøgt salafismens, en fundamentalistisk retning indenfor islam, og den salafistiske jihadismens indflydelse i Sverige. «Politikerne og hele samfundet bør forstå, hvordan de her miljøer påvirker det svenske samfunds udvikling», siger den svenske terrorforsker Magnus Ranstorp til SVT.se.
I henhold til rapporten har miljøerne både udviklet sig og vokset sig stærke på flere områder i svenske byer. Det fremgår ikke af rapporten, hvor mange personer, der indgår i disse miljøer, men det er beskrevet hvordan forskellige byer bliver påvirket af væksten i islamisk fundamentalisme. SVT.se har gengivet flere eksempler i sin artikel.
I Borås bliver for eksempel unge fra tidlig alder placeret i koranskoler for at lære ikke at omgås med det modsatte køn. Enkelte elever drikker ikke vand på skolen og får ikke engang lov til at male med vandfarver, eftersom vandet er «kristent».
I Västerås forekommer religiøs påvirkning blandet med kriminalitet. En politibetjent fortæller at det for eksempel kan handle om en bande drenge som kommer ind i en fødevarebutik. Hvis pigen, som betjener kassen ikke har slør på, tager de det ønsker uden at betale, kalder hende «svenskerluder» og spytter på hende.
I Arlöw har børn «leget IS» på forskoler og til og med udtrykt, at de ikke vil lege med børn som tilhører andre religioner, fordi de anses for at være ”urene”.
Forskerne understreger imidlertid at både salafismen og salfisme-jihadismen udgør en minoritet indenfor sunniislam – og ikke repræsenterer muslimer som gruppe. Men den salafistiske virksomhed risikerer at bidrage til en fjendtlig indstilling til demokrati, i tillæg til intolerance, diskrimination og hadefulde ytringer.
Forskerne skriver videre at både skoler og socialtjenester i svenske byer har vanskeligt ved at forstå og håndtere påvirkningen fra salafismen, og politiet anser dette for at ligge udenfor deres ansvarsområde, eftersom det ikke handler om kriminel virksomhed.
I Norge har der været meget lidt fokus på påvirkning fra salafismen. Islam Net blev indtil 2015 gennemgående bagatelliseret af både myndigheder og medier. De mange hadprædikanter, som har besøgt forskellige muslimske ungdomsorganisationer og moskéer de senere år, har fået begrænset opmærksomhed i medierne. Heller ikke IS er blevet taget så alvorligt, som den fortjener.
”Utrop” publicerede i dag et debattinnlegg af Shakeel Rehman, leder i ”Senter for sekulær integration”, med titlen; «Muslimsk højreekstreme?». I indlægget går han hårdt ud mod Islam Net og indholdet i en ny video, de har publiceret. Han skriver blandt andet:» Jeg har selv norsk-pakistansk baggrund og bliver bekymret når andre norsk-pakistanere driver wahhabististisk/salafistisk virksomhed i Norge. Fordi så længe der findes ekstreme organisationer, vil der altid eksistere potentiale for radikalisering og vold fra dem.»
Norske myndigheder bør snarest læse både den svenske rapport og se den nye video fra Islam Net. Måske er der en mulighed for at de bliver en smule bekymret – og ikke «stryger islamisterne med hårene», sådan som politiet i regionen Romerike i Norge gjorde i 2016 da de inviterede lederen for Islam Net, Fahad Qureshi, til at holde foredrag for at forebygge radikalisering og ekstremisme.