Nyt

Egyptens målmand Mohamed El-Shenawy er skuffet efter at Uruguays Jose Gimenez netop har scoret deres første mål. Han blev ikke mildere stemt da han opdagede hvem, der havde sponsoreret præmien for banens bedste spiller.  Foto Andrew Couldridge / Reuters / Scanpix

 

Alkohol og muslimer er en dårlig kombo. Men hvor går egentlig grænsen? Document.dk har skrevet om ølkorker og pub-flagg tidligere. Nu er temaet en præmie som banens bedste spiller.

Egyptens keeper Mohamed El Shenawy storspillede den 15. juni mod Uruguays verdensstjerner, og blev efter kampen udråbt til banens bedste. Men trofæet som «Man of the Match» ville han ikke tage imod. Hvorfor? Det er øl-giganten Budweiser som sponsorerer præmien som tildeles banens bedste efter hver fodboldkamp, og som muslim ønsker El Shenawy ikke at promovere alkohol. Budweiser er en af VM 2018´s hovedsponsorer, og er FIFA’s officielle alkoholleverandør under mesterskabet. NRK skriver:

El Shenawy er muslim, som de fleste af hans holdkammerater, og islam forbyder alkoholindtagelse. Derfor ønskede han ikke at reklamere for ølmærket eller beholde prisen.

I VM deltager seks lande, hvor majoriteten af befolkningen er muslimer: Senegal, Marokko, Iran, Tunesien, Saudi-Arabien og altså nævnte Egypten.

NRKs fodboldekspert Carl-Erik Torp underkaster sig raskt og politisk korrekt islams lære:

– Her er det helt tydeligt pengene som råder, og det har vi mange eksempler på. Det er ikke sådan at FIFA gerne vil fremme et ølmærke, det er fordi de betaler mest. Jeg mener FIFA burde tænke mere på, hvilke signaler de sender.

Tja, de sender vel et signal om at det er helt ok at tage sig et par øl mens man ser fodbold. Men måske tilhører denne Torp ikke en kultur, hvor man drikker øl, spiser gris og i det hele taget er ganske frie og muntre sammenlignet med islamisk kultur og lande?

Han [Torp] mener det er fortjent at El Shenawy blev kåret til banens bedste i VM-åbningen mod Uruguay, men at den 29-årige ikke behøver nogen statuette som bevis for netop det.

– Jeg synes, det er kultagtigt at han tør stå fast, når han føler det er forkert at modtage prisen. Han blev jo banens bedste spiller uanset hvad, og det ved han, siger Torp.

«Føler» er stikordet, men «kult» er det ikke. Selv om man af forskellige årsager er afholdsmand, skader det ikke at udvise en (øl)sjat almindelig høflighed når nogen som repræsenterer en alkoholdrikkende kultur – og som tilmed er en del af det økonomiske fundament for fodbold-VM – ønsker at give en præmie.

El Shenawy må selvsagt gøre akkurat som han vil, men hans adfærd er som et identitetspolitisk straffespark: Det er dig som skal tage hensyn til mine følelser. Hvor grænsen går for «ikke at reklamere for et ølmærke», er åbenbart en godt skjult og individuel hemmelighed. Er det ved at se på en stadionreklame, hvor f.eks. letpåklædte kvinder drikker øl? Tage imod en pris? En mesterskabsmedalje? Mulighederne er legio.

Denne episode illustrerer også gennemsnits-Ola (les: Carl-Erik Torp) og hans «coole» refleksioner over egne værdier: De er åbenbart ikke værd at snakke højt om eller at forsvare. Men for at lade tvivlen komme hr. Torp en smule til gode:

«But it also could have been because Budweiser is f*cking shit.»

 

Støt os

 

Køb Hege Storhaugs bog her!