Kopierede/fra hoften

Fra Minjibur i delstaten Kano, Nigeria. Foto: Arthur Dent.

Den funktionelle analfabetisme i Afrika er langt værre end hvad Verdensbanken rapporterer. I den nigerianske delstat Kaduna dumpede 66 % af lærerne ved afgangsprøven for fjerde klasses elever.

I dag blev Verdensbankens rapport «Facing Forward: Schooling for Learning in Africa» lagt frem for Udviklingsminister Nicolai Astrup og andre fremtrædende personer indenfor bistandsområdet på NORADs lokaler i Bygdøy allé 2. Document skrev om rapporten tidligere i dag.

Det er nok muligt, at Astrup & co. kommer i aftenens nyhedsudsendelser og i Dagsnytt 18, men der får de næppe at vide, at virkeligheden er så uendelig meget værre end hvad denne rapport fortæller, på knastørt bistandssprog.

Tag for eksempel delstaten Kaduna i Nigeria. Delstaten bærer samme navn som briternes gamle hovedstad i Nord-Nigeria. Meget er gået fra ondt til værre i Kaduna, efter at Nigeria fik sin selvstændighed i 1960. Ved sidste folketælling i 2006 var folketallet godt 6 millioner mennesker. I løbet af knap 12 år er folketallet fordoblet til ca. 12 millioner

Da delstatsmyndighederne i fjor bestemte sig for at teste kundskaberne hos sine 33.000 grundskolelærere, udsatte de alle lærerne for afgangsprøven for fjerde klasse. 66 procent, eller for at være pinligt nøjagtig, 21.780 lærere, dumpede! Det vil sige, de formåede ikke engang at opnå den højeste karakter A ved prøven. 

KADUNA: 21,780 out of 33,000 teachers fail Primary 4 exam

Da delstatsmyndighederne varslede at de ville sparke godt 20.000 af disse uduelige lærere ud, protesterede disse vildt og varslede en tre dages sultestrejke. Sultestrejken og utallige demonstrationer hjalp ikke. Delstatsmyndighederne stod fast på sit og gav sparket til dem, som ikke bestod afgangsprøven for fjerde klasse.

Man ville have forsværget, at det kunne være muligt at finde nye, kompetente lærere til at overtage undervisningen, men delstatsmyndighederne ansatte alligevel 15.897 nye lærere før 2017 var omme.

Så langt så godt, tænker man måske? Men nej. I april i år kom nyheden om at delstatsmyndighederne så sig nødsaget til at sparke 4562 af de nyansatte lærere ud!

A state official said the sacked teachers were unable to write their acceptance letters properly after being offered by employment.

«Lærerne» var ikke engang i stand til at skrive et brugbart svar på tilbuddet om ansættelse.

For at sætte disse skræmmende fakta rigtigt i relief, kan vi komme med nogle tal om befolkningsudviklingen i Afrikas mest folkerige land, Nigeria:

  • 21.493 fødsler pr. døgn (næsten 900 hver time)
  • 7086 dør hvert døgn pr. døgn (næsten 300 hver time)
  • Korrigeret for emigration betyder det at Nigerias befolkning vokser med 14.220 hver dag. Befolkningen er vokset fra godt 42 millioner i 1960 til (officielt) godt 200 millioner i 2018
  • Ifølge FNs prognoser vil Nigeria overhale USA som verdens tredje mest folkerige land i 2050 (+300 millioner)
  • Ved næste århundredskifte vil befolkningen nærme sig 800 millioner
  • Nigeria kan blive verdens mest folkerige land om 100 år

Analfabetismen i Afrika er med andre et voldsomt mere massivt problem end de fleste forestiller sig. Det risikerer at blive vores problem i en helt anden grad end hidtil antaget.


Fra Katsina i Nigeria. Foto: Arthur Dent.

Ekstra læsning: