Billede: Googleplex, California / Foto: Wikipedia Commons
Fra mange sider kommer meldinger om at Googles Adsense trækker annoncer fra højreorienterede netsteder tilbage. Det er et angreb på ytringsfriheden. Der meldes ikke om nogen tilsvarende opstramning mod venstrefløjen. Tvært imod bliver venstreorienterede ofte brugt som eksperter i forbindelse med udtalelser om politiske modstandere.
”Samhällsnytt”, tidligere ”Avpixlat”, har mistet Adsense-annoncer. Dermed falder halvdelen af indtægterne bort.
Det er bemærkelsesværdigt at selskaber, som har noget nær monopol, kan skalte og valte med ytringsfriheden.
I Sveriges tilfælde er det regeringen selv som har taget initiativ til censuren. Regeringen Löfven har foretaget en «Merkel» og bedt tech-selskaberne indføre censur. Sverige er specielt.
De største IT-giganter – deriblandt Google, Youtube, Facebook og Twitter – indkaldtes til et møde på regeringskontoret med emnet ”Upassende og skadeligt indhold” på nettet og hvad man gør for at fjerne det. På mødet som fandt sted torsdag den 12. april og varede i 1,5 time deltog flere repræsentanter fra regeringen inklusive justitsminister Morgan Johansson (S) og digitaliseringsminister Peter Eriksson (Mp). Mødet skete under trussel om at ændre loven, hvis firmaerne ikke frivilligt går med på regeringens vilkår, som det siges af Peter Eriksson.
I et brev til regeringen før mødet skriver YouTube, at de har fjernet Granskning Sverige, som benytter venstresidens metoder mod dem selv: Dvs. de opsøger kendte personer i medier og politik og stiller dem til ansvar. Det brød personerne sig ikke om.
Digitale armeer
Google og Facebook ansætter nu hele hære af censorer som har til opgave at udelukke uønsket materiale. Alt er selvsagt ikke højreorienteret, men det indgår i pakken.
Samtidigt afslører Youtube flere vigtige ændringer som kommer i 2018. Deriblandt lover Youtube og Google (som nu tilmed ejer Youtube) at have totalt 10 tusind personer ansat specifikt for at overvåge ”indhold”, eller med andre ord arbejde som censorer på Googles platforme.
I tillæg mobiliseres nu kunstig intelligens. Udviklingen af robotter som læser indhold sker i rasende tempo og vil også kunne anvendes på hadefuldt indhold, skryder YouTube.
Frivillige organisationer
You Tube har ingen betænkeligheder ved at samarbejde med frivillige organisationer som bidrager til at rense nettet.
Udover dette meddeler You Tube at godt hundrede frivillige organisationer nu arbejder i Googles Trusted Flagger Program, som giver dem mulighed for at masse-flagge kanaler og konti som opleves at stride mod policy vilkårene:
”I løbet af de seneste uger har vi kontaktet yderligere organisationer i Sverige som bedre kan hjælpe os med at identificere skadeligt indhold og nye tendenser”, skriver Youtube i brevet til regeringen.
Youtube virker til at være blottet for modforestillinger. Hvem er det som ønsker at identificere «skadeligt indhold»?
Facebook takkede nej til mødet da et sådant møde under normale omstændigheder ville medføre et referat som var offentligt tilgængelig.
Men der blev ikke ført referat, og når Samhällsnytt spøger Karin Friberg i justitsministeriet kan hun ikke svare på hvad hadefuld tale er.
Expressens chefredaktør Thomas Matsson var med og vil gerne være med på arbejdet mod «mørkets kræfter»
Samtidigt som regeringen diskuterer ”mørkets kræfter” med IT-firmaet virker det so omGoogle vil skride til handling for at bekæmpe dem. Samhällsnytt får en mail som gælder en artikel publiceret tre uger inden. Som online nyhedsbrev er vi afhængige af reklamer – og den annonceringstjeneste som giver det bedste afkast ejes af Google og hedder Google AdSense. Klippet som klagen omhandler ligger på Googles egen tjeneste – Youtube. Af mailen fremgår at annoncerne lukkes netop på grund af den artikel og at Samhällsnytt kan bede om en undersøgelse.
Samhällsnytt klager, men i stedet for behandling af klagen får avisen besked om at de er smidt ud af Adsense. De forsøger på en mindre indtægtsbringende version af Adsense, men heller ikke her får de lov til at deltage.
Det specielle ved kommunikationen er at den er ansigtsløs. Der underskrives bare med «Googles Adsenseteam»
Verdens mægtigste selskab indenfor informationsteknologi møder ikke kunderne ansigt til ansigt. Står ikke op og forklarer sig.
Det er politikerne som har ladet denne situation udvikle sig.