Dækningen af Trump i amerkanske medier har ifølge forskningcenteret Media Research Center (MRC) været 91 procent negativ. 1,123 af 1,228 udsagn om præsidenten blev bedømt som negative – kun 105 positive.
Trump dominerer nyhedsbilledet
De store telenetværkene ABC, CBS, og NBC tildelede præsident Trump 34 procent av al deres dækning, i modsætning til 10 procent for Obama i respektivt 2015 og 2016.
De store nyhedskanalene anvendte én af tre minutter til at tale om Trump i det sidste år, og ikke blot var dækningen nærmest udelukkende negativ, men handlede også i stor grad om den sagen, som CNNs Van Jones omtalte som en »nothing burger«, nemlig et angiveligt samrør mellem Trump-kampanjen og Rusland. 1234 minutter er gået med til denne sag, der alltid har været og stadig er blevet til intet.
Trump-administrationens politik derimod mottager imidlertid ikke på langt nær den samme opmæksomhed: Den store skattereform modtog kun 222 minutter, og er oven i købet repræsentativ i så måde.
Dette sker imidlertid ikke uden konsekvenser. En undersøgelse udføret af Politico/Morning Consult har afdækket at 74 procent af republikanere tror at medierne finder op falske historier om præsidenten.