“Rettigheder er nydansk for bederum, dvs. for islams vækst via folkeskolen; rettigheder er nydansk for tabuisering af etniske og kulturelle spændinger; rettigheder er nydansk for islams ligestilling med kristendom; rettigheder er accept af den udbredte sociale kontrol og manglende opbakning til skolen blandt muslimske familier og klaner; rettigheder betyder flere rettigheder for muslimer og nye pligter for alle mulige andre. Rettigheder er således ikke rettigheder, men et smykke til offentlig beskuelse og beundring: Se, hvor »gode«, vi er! “
Mikael Jalving går til angreb på den nye trend i danske folkeskoler, der i efterhånden stort antal har taget UNICEFs rettighedsmodel til sig og gjort skolerne til en art ambassadører for en universalistisk, bedaget og frem for alt selvundertrykkende rettighedstænkning. Børnene skal gennem aktiviteter integreret i undervisningen lære at fremme rettigheder, respekt og tolerance over for alle uanset religion, hudfarve eller kultur – hvilket kun ser godt ud på papiret, af så mange grunde…
Læs Jalvings indlæg her
http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mikaeljalving/ECE9912532/rettighedsskoler-svaekker-folkeskolen/