-Document Media er langt det største af de såkaldte alternative medier, og det vokser hele tiden. Hjertaker siger ikke noget om, at vi havde næsten dobbelt så meget engagement som Aftenposten, og han nævner heller ikke noget om, at Document ved flere lejligheder havde artikler på top 10-listen, når det gælder månedligt engagement.-
Journalisten skriver, at engagementet i nyhedsindslag på sociale medier faldt i 2024, især for NRK, men at den mest delte historie på Facebook i 2024 stadig tilhørte NRK.
Det kraftige fald i engagementet på Facebook skyldes censur i form af AI og algoritmer, som virksomheden efterfølgende har indset ikke virkede efter hensigten.
NRK’s artikel om naturindgrebene blev liket, kommenteret og delt i alt 82.181 gange sidste år, hvilket er mere end dobbelt så meget engagement som artiklen på andenpladsen.
NRK blev dog slået af både avisen VG og TV 2, i kategorien med de mest engagerende hjemmesider.
Undskyldningerne er mange, og en af de mest brugte er, at NRK ikke længere bruger Facebook så meget som tidligere.
Listen præsenteres af firmaet Web64, som også står bag delingsskærmen Storyboard.
Olav Hjertaker fra Web64 hævder, at tendensen for alternative medier enten er fladet ud eller er faldende, skriver Journalisten..
Han fortsætter med at påpege, at Document stadig er nummer seks på listen over samlet engagement, men at vi ikke havde nogen sager i top 10 sidste år.
Det er sådan, man kan bruge tal. Man kan enten gengive dem, som de er, eller tilpasse dem.
Document Media er langt det største af de såkaldte alternative medier, og det vokser hele tiden. Hjertaker siger ikke noget om, at vi havde næsten dobbelt så meget engagement som Aftenposten, og han nævner heller ikke noget om, at Document ved flere lejligheder havde artikler på top 10-listen, når det gælder månedligt engagement.
Mest bemærkelsesværdigt, men slet ikke overraskende, nævner Web64 ikke, at Document havde 7 ud af de 16 mest engagerede journalister.
Der er ingen grund til at lade sig narre af mediernes forsøg på at skjule Documents succes og engagement. Vi er en netavis i vækst, og selv om vi kun blev nummer seks, hvilket var det samme som året før, taler statistikken for sig selv.
I 2023 havde Document et samlet engagement på 3.309.454. Dagbladet på femtepladsen havde 6.743.892, og Nettavisen på fjerdepladsen havde 7.187.007.
I 2024 havde Document på 6. pladsen 2.136.928, mens Dagbladet på 5. pladsen havde 2.288.672, og Nettavisen på 4. pladsen havde 2.733.883.
Man skulle tro, at Hjertaker i Web64 ville indse, hvad disse statistikker viser. Document har indhentet konkurrenterne på en næsten dramatisk måde.
Hvordan nogen kan læse disse og de andre tal fra Web64 på anden måde, end at Document er den hurtigst voksende medieafspiller i Norge, er helt uforståeligt.
Det skal også tilføjes, at selvom alle netaviser er blevet ramt af Facebooks censur for 2024, ser det ud til, at de alternative medier har lidt mest. Men en statistik over dette er nok for meget at håbe på.
Kjøp «Et konservativt manifest» av Jordan Peterson her!