Hvad gjorde Jaguar, da Bud Light mistede 30 procent af sit salg? De svarede: »Hold my beer« Jaguars nye reklame sender chokbølger gennem bilelskere over hele verden.
I øvrigt hedder det legendariske bilmærke Jaguar ikke længere Jaguar, de har skiftet navn til JaGUar. Man kan ikke finde på det her lort! Virkeligheden overgår dystopierne, som jeg engang skrev i stenalderen.
Alexander Lahrman formår ikke at skjule sin foragt i en kommentar i The Spectator.
Sammen med Aston Martin og Rolls Royce er Jaguar for de fleste mennesker et af de store britiske bilmærker. Da inspektør Morse kørte rundt i Oxfords ikke så pæne gader i sin bordeauxfarvede Jaguar Mark II, blev den implicitte forbindelse mellem den frygtelige engelske detektiv og den stilfulde bil en, der forblev i seernes bevidsthed langt ud over serien.
Jaguar har altid været det sjældne firma, der har formidlet en medfødt følelse af stil og klasse gennem sin århundredlange eksistens. Så hvorfor har de besluttet at torpedere deres hårdt tilkæmpede omdømme på en så forbløffende ufrivillig måde?
Jaguar har begået en så mærkelig række af fejl og fejltrin, at jeg var nødt til at dobbelttjekke, at det ikke var 1. april. Ikke siden Apple besluttede at begå harakiri tidligere i år med en lige så forvirrende og idiotisk iPad Pro-reklame, er en virksomhed kommet med en så virkelig dyster idé.
Det nye image for Jaguar (undskyld, JaGUar) indeholder en helt absurd række af idiotiske og meningsløse slogans, såsom Copy Nothing, mens man kopierer vågen galskab a la Gilette og Bud Light. Men der er mere: Liv levende, slet det almindelige, bryd formerne.
På den norske hjemmeside kan du læse følgende gode grunde til at købe en JaGUar:
For at fremme originalitet, blive inspireret, et symbol på forandring, fjerne det almindelige. Tja, jeg foretrækker den gamle original, og er ikke inspireret af denne vanvittige reklamekampagne. Forandring er ikke noget at råbe hurra for, så længe man ændrer noget elegant til noget grotesk. Jaguar var aldrig noget almindeligt, men noget unikt. Nu har Jaguar derimod forvandlet sig til et almindeligt, kedeligt firma i fuld sprint mod undergangen.
Så er der selve reklamen. Vi ser mange ting her, men selve bilen havde ikke plads til Jaguar, den blev presset ud af den obligatoriske overvægtige mørkhudede kvinde, i selskab med en hel masse futuristiske monstre, hvor normalitet som sædvanlig foragtes og kasseres.</p
Hvem i alverden ville ønske at købe en bil fra dette firma? Hvor er den britiske elegance og stolthed? Hvem betaler marketingchefen, som må tjene millioner om året, for at levere dette vrøvl?
Hvad siger aktionærerne? Vil de virkelig acceptere at se deres aktieværdi styrtdykke bare på grund af sådanne desperate forsøg på at tilpasse sig den vågne tid, mindst fem år for sent?
Reaktionerne har været hurtige og negative. Ingen ringere end Teslas administrerende direktør Elon Musk kom med det enkle spørgsmål: “Sælger du biler?”
De reklamerer ikke for biler, men for kønsløse væsener, der ligner mennesker, så Musks spørgsmål er legitimt.
Måske er de gamle associationer og traditioner, der er forbundet med mærket, anakronistiske nu, og det havde brug for en slags genopfindelse.</p
Men denne dristige, frenetiske og fuldstændig misforståede opførsel føles lige så grov og respektløs, som hvis nogen havde sprayet graffiti over hele mindestenen.
Morse døde som bekendt af et hjerteanfald på sin sidste sag. Hvis han kunne se, hvad der er blevet gjort ved hans elskede biler, ville det knuse hans hjerte igen.
Tidligere har Gillette vist reklamer, hvor en far lærer sin datter at barbere sit skæg, og Googles ejerfirma afskaffede hvide mennesker. Bud Light syntes, det var genialt at samarbejde med en voksen mand, der udgav sig for at være en ung pige.
Ingen af disse ting førte mildest talt til stor økonomisk succes.
Nu følger et stolt britisk bilmærke trop, så lad os håbe, at Kid Rock stadig har noget ammunition tilbage.
Læs også:
Kid Rock trak riflen, da ølproducent indgik partnerskab med transseksuel