
SVT har tidligere skrevet om den stigende vold i de svenske skoler – både i form af anmeldelser til Arbetsmiljöverket og fravær på grund af en kraftig stigning i trusler og vold de seneste år. En gravid lærer blev sparket i maven af en elev og aborterede. Dette er blot et af et stigende antal tilfælde af alvorlig vold på skoler.
Men tre ud af fire skoler har mangler i deres indsats for at forebygge risikoen for, at medarbejderne udsættes for trusler og vold, viser en ny rapport fra Arbetsmiljöverket.
I løbet af de seneste fem år er antallet af voldsanmeldelser i grundskolerne i Sverige steget med 60 procent. Volden rammer både personale og elever. Alligevel er der mange skoler, som ikke prioriterer personalets arbejdsmiljø og arbejdet med at forebygge trusler og vold.
»Det er alvorligt, at lovgivningen ikke følges, men det er endnu mere alvorligt, at folk bliver syge af at gå på arbejde. I sidste ende påvirker det læringsmiljøet – skolerne vil ikke lykkes med deres mission, hvis de ikke inddrager arbejdsmiljøet på en bedre måde.« Det siger Lars Lööw, generaldirektør for Arbetsmiljöverket, til SVT.
Arbetsmiljöverket har inspiceret mere end 1.500 kommunale og frie grundskoler og gymnasier i hele Sverige mellem maj 2023 og oktober 2024. 75 procent af dem, mere end 1.100 skoler, havde mangler i deres indsats for at forebygge risikoen for, at medarbejderne udsættes for trusler og vold.
»Det er ikke en tryg virkelighed for lærere, børn og elever. Det er et tegn på, at vi har en eskalerende tendens til trusler og vold. Det kan ikke få lov til at fortsætte,« siger Anna Olskog, leder af fagforeningen Sveriges Lärare.
Fra januar til august 2024 var der 870 mistænkte kriminelle børn alene i én svensk by, Malmø. Det svarer til 35 hele skoleklasser.
Ifølge Arbetsmiljöverket uddelegeres arbejdsmiljøopgaverne næsten altid til skolelederne. Der er mangler på flere områder, bl.a. risikovurdering og reaktion på hændelser. Men der er også huller i viden og utilstrækkelig rapportering og undersøgelse af hændelser.
Sveriges Lärare mener, at det til dels skyldes mangel på ressourcer. De har opfordret regeringen til at udpege en national koordinator, som skal lede arbejdet mod vold i skolen.
»Arbejdet skal have ressourcer. Det kræver, at folk sætter sig ned og ser på forebyggende foranstaltninger og risikovurderinger,« siger Anna Olskog.
Skoleminister Lotta Edholm (L) kalder idéen om en national koordinator for en »interessant idé« og et forslag, hun ikke vil afvise.
»Men der er også brug for en holdningsændring i samfundet som helhed. Vi er nødt til at begynde at tage disse spørgsmål alvorligt. I dag er der lærere, som ikke tør gribe ind i tilfælde af trusler og vold eller tage affære, fordi de er bange for at blive udsat for trusler og vold fra forældre, og det kan vi ikke have,« siger Edholm til SVT.