Nyt

For en Tesla-ejer i Malmø var morgenen et chok: Nogen havde malet hagekors på hans bil. »Der var to store hagekors på min bil. Hvis jeg ikke havde fjernet dem på en eller anden måde, ville jeg have kørt rundt og spredt nazistiske budskaber, hvilket er helt absurd og noget, jeg bestemt ikke står inde for.« Sådan siger Daniel, efter at hans bil blev saboteret.

Nu vokser bekymringen over en eskalerende bølge af hærværk. Den 31. marts blev to Tesla-butikker i Sverige, en i Malmø og en i det centrale Stockholm, angrebet med maling.

Politiet blev alarmeret til Boplatsgatan i Malmø, hvor de blev mødt af personer, som havde malet bilfirmaets bygning med orange maling. »Vi har tjekket fire personer, som nu er taget med til afhøring,« siger politiets talskvinde Lina Fridberg til SVT. Hændelsen er blevet kategoriseret som groft hærværk.

Omkring samme tidspunkt blev politiet kaldt til en Tesla-butik i Stockholm, hvor der blev kastet maling på butikkens udstillingsvindue. Fire personer er blevet anholdt efter hændelsen, og der er indgivet en rapport om groft hærværk.

Tesla-biler og -butikker er for nylig blevet udsat for hærværk i en række lande. Der har også været store demonstrationer og protester mod virksomheden og CEO Elon Musk flere steder. Musk er åbenlyst allieret med Trump-administrationen.

I USA er der rapporteret om mindst 80 tilfælde af hærværk mod Tesla-biler begået af venstreorienterede aktivister.

FBI beder offentligheden om at være på udkig efter mistænkelig aktivitet i områder, hvor der er Tesla-forhandlere. De har også oprettet en særlig efterforskningsgruppe, som skal efterforske lovovertrædelserne, som FBI’s direktør Kash Patel kalder »indenlandsk terrorisme«.

Tesla-biler er også blevet ødelagt i Europa. 17 biler brændte op i en bilforretning i den italienske hovedstad Rom. Branden efterforskes som brandstiftelse. I Tyskland blev syv biler ødelagt i en brand i byen Ottersberg.

De nordiske lande er også ramt af hærværk rettet mod Tesla-elbiler og deres ejere.

I Sverige sagde Magdalena Andersson, leder af Socialdemokraterne og tidligere statsminister, til avisen Aftonbladet, at hun ikke ville købe en Tesla i dag. »Nej, virkelig ikke. Elon Musk viser mere og mere fascistiske tendenser. Man har ikke lyst til at køre rundt i sådan en bil.«

Elon Musk viste en udstrakt arm, da Donald Trump blev genindsat som USA’s præsident. Nogle af hans kritikere har hævdet, at det var en nazi-hilsen. Nogle mener åbenbart, at man også er nazist, hvis man kører i en bil, der er fremstillet af et firma, som Musk ejer.

I Danmark har ukendte gerningsmænd malet graffiti rettet mod Teslaer i Dragør uden for København. Billeder viser, hvordan »Proud Swasticar Owner« er skrevet to steder på fortovet med en klar reference til nazismen. Flere Tesla-biler er parkeret på fortovene.

I det venstreorienterede norske Agenda Magasin indrømmer journalisten Helle Cecilie Palmer, at hun skammer sig over at køre i en Tesla-elbil:

»At køre Tesla er nu ved at blive uholdbart. Efter Musks nazihilsen og motorsavsangreb på det amerikanske demokrati er skammen dybt nærværende, hver gang jeg sætter mig bag rattet. Det er så slemt, at jeg ofte vælger at køre dieselbilen i stedet. Og jeg skuler til de mange andre Teslaer, jeg kører forbi, og spekulerer på, om deres ejere også skammer sig over deres nazi-bil – eller swasticar, som de er begyndt at sige på engelsk.«

I samme magasin skriver Jonas Bals, forfatter og sektionsleder i LO, at i år »kan vi stoppe fascismen«:

“I Frankrig lykkedes det sidste år den nye folkefront at dæmme op for Le Pen og Bardellas parti National samling, som nu er blevet dømt for grov korruption, gennem demonstrationer, online-aktivisme, græsrodsalliancer og valgsamarbejde. Og både der og i Italien brænder Teslaer, mens piazzaerne fyldes med mennesker, der synger ‘Bella Ciao’, partisansangen fra dengang vores oldeforældre knuste fascismen. Nu, i 2025, er det vores tur. Vi skal gøre, hvad vores oldeforældre gjorde – og vi må hellere gøre det, før vi kommer til at betale en lige så høj pris, som de gjorde.«

Vil afbrænding af amerikanske elbiler stoppe fascisme og nazisme? Hvad med biler og andre ting, der er fremstillet i Kina under det kinesiske kommunistparti? Ingen problemer med dem?