Tavle

En dansk forsker vil skræmme børn endu mere for at engagere dem i kampen mod den globale klimakrise. Det skriver forskning.no.

Det kan være svært at skabe engagement for klima- og miljøundervisning i skolerne. Martin Hauberg-Lund Laugesen, som forsker i uddannelse og bæredygtig udvikling ved Syddansk Universitet, mener at have fundet en mulig løsning. Sammen med kolleger fra Aarhus Universitet har han introduceret »mørk pædagogik«. Han har nu undersøgt, hvilken effekt den kan have.

»Nogle studerende har svært ved at engagere sig i klimaet. De synes, det er kedeligt at høre om, og nogle oplever undervisningen som en moralsk løftet pegefinger. Hvis man vil undgå den reaktion, er det en god idé at aktivere kroppen og sanserne,« forklarer Laugesen.

Det nye er, at eleverne oplever intense negative følelser, hvor undervisningen foregår i spændingsfeltet mellem chok og mening. »Det er vigtigt, at alle sanser aktiveres, så det også bliver en intens fysisk oplevelse. Det gør forståelsen af klima og miljø mere konkret,« siger han.

Der er forskellige grader af mørk pædagogik. En ting er, at eleverne oplever lugten af døde fisk. Det er noget andet at se og høre koalabjørne brænde ihjel i skovbrande i Australien.

»Som en del af undervisningen kunne man forestille sig at afspille et videoklip, hvor man kan se og høre koalabjørnene, mens de forsøger at flygte fra menneskeskabte skovbrande«, siger Laugesen.

Ifølge Laugesen kan koalabjørne i brand tidligst bruges i 6. klasse, men han nævner også andre forbehold. »Hvis der er nogen i klassen, der har klimaangst, skal de selvfølgelig ikke involveres i det her. Læreren skal kende eleverne og tilrettelægge undervisningen, så eleverne kan klare det,« siger han.

Den mørke pædagogik kan bruges fra folkeskolen og op til universitetsstuderende.

Forskning.no: «Dette gjør amerikanere for å stoppe Trump»

Kjøp Totalitarismens psykologi her! Kjøp e-boken her!

 

Kjøp «Usikker vitenskap» av Steven E. Koonin som papirbok og som ebok.