![](https://www.document.dk/wp-content/uploads/2025/02/groen-omstilling-1024x672.jpg)
Det norske parlament har besluttet, at færgerne skal være emissionsfrie, men empirien viser, at det er lettere sagt end gjort. Så hvad gør myndighederne? De giver bøder til de selskaber, der ikke overholder tidsfristerne.
Norled skulle modtage 74,9 millioner norske kroner fra amtsrådet, til de to speedbåde der skal gå i rutefart til Ytre Gildeskål og Væran i Bodø. Der opstod imidlertid problemer med de to eldrevne speedbåde »Fjordstrøm« og »Fjordtind«, begge med fossilt drevne hjælpemotorer.
Hjælpemotorerne var ikke designet til at køre konstant. Derfor brændte de op, men den slags “bagateller” fik ikke myndighederne til at skifte mening.
Hjælpemotorerne brød sammen og måtte udskiftes, og erstatningsfærgen »Bre« blev sat i drift sent, og uden at fungere som planlagt. Desuden måtte færgen »Nordic Lady«, som ikke opfylder amtets krav til hastighed og kapacitet, sejle på ruterne en stor del af året. Flere ruter blev også aflyst.
Myndighederne ønsker at vise, hvem der har magten.
Norled har fået en bøde på næsten 5,8 millioner norske kroner af Nordland amt, på grund af store problemer med selskabets to elektriske speedbåde.
– Heraf er 200.000 NOK relateret til fartøjer, der ikke var klare til start i tide, så det førte til kontraktbrud, mens den store procentdel af beløbet vedrører ukorrekte fartøjsstandarder. »Vi har endnu ikke modtaget rapporten for januar 2025, men der har været et stort forbrug af reserveudstyr også i januar,« siger politisk kommunikationsrådgiver Thor-Wiggo Skille i Nordland amt til Avisa Nordland.
At der er noget galt med målet om emissionsfrie færger, lader ikke til at genere myndighederne. Ud over at de er nødt til at ty til diesel, erkender de, at de har for lidt elektricitet. Var der nogen, der sagde »Melkøya«?
– Fremadrettet ved vi, at udfordringerne står i kø for overgangen til et lav- eller nul-emissionsfartøj. Selvom vi stadig gerne vil hjælpe med at reducere udledningen, er vi klar over, at det bliver svært i praksis for Nordland. Vi får ikke nok penge fra regeringen til at give så gode tilbud, som vi ønsker, eller til at fremskynde den grønne omstilling,« siger Marianne Dobak Kvernsjø, amtsrådsmedlem for transport.
Hun siger, at de i Nordland, ud over at mangle penge, også mangler kraftkilder mange steder. »Det bringer den grønne omstilling til søs i fare,« påpeger hun (NTB).
»Det bliver “fantastisk”, når kortdistance ruterne i luftfarten bliver omlagt til elfly. Så bliver der kaos til søs, til lands og i luften. »Det grønne skifte bliver i stigende grad identificeret med kaos, og folk indser, at der er store risici forbundet med det, f.eks. brand.
Kjøp «Et varslet energisjokk»!