Et drama udspiller sig i Østersøen og Kattegat, hvor kinesiske og russiske skibe mistænkes for stadig hyppigere kabelbrud. Finland og Estland er de mest aggressive over for skibene. Nu blander NATO sig også. Under det hele er der tale om en optrapning. Hvem sender et signal, og hvad er budskabet?
Vil Kina og Rusland fortælle deres mest ivrige Ukraine-støtter, at de er sårbare under vandet, hvor gerningsmanden er svær at bevise og endnu sværere at straffe?
Det kan ikke udelukkes. Alle de nordiske lande har været blandt Ukraines mest ivrige støtter. Det ville ikke være overraskende, hvis russerne ville minde dem om de ressourcer, de har til rådighed, vel vidende at der ikke er meget, NATO-landene kan gøre.
Den kinesiske Yi Peng 3 fik lov til at forlade Kattegat efter inspektion.
Nu er der endnu et skib under mistanke, Eagle S, som er blevet tilbageholdt af de finske myndigheder.
De finske myndigheder har nu taget kontrol over skibet, og det vil blive ført ind i finsk farvand. Der er indført en tre kilometer bred flyveforbudszone i området, ifølge det finske medie Yle. Havbunden skal nu også undersøges, skriver dansk TV 2.
Skibet, rederiet bag og besætningen er alle under efterforskning.
.
Medierne skriver, som om russerne er forpligtet til at overholde vestlige sanktioner, så eksport af olie med tredjelandes skibe er forbudt. Så ville Ruslands økonomi kollapse. Selvfølgelig gør Rusland, hvad det kan for at eksportere både olie og gas. Vestlige lande har ingen myndighed over russisk eksport, og skibe, der har underskrevet kontrakter, kan sejle frit i henhold til en aftale, der går tilbage til 1856. Vestlige lande ønsker at stoppe skibene af sikkerhedsmæssige årsager, men Rusland opererer ikke alene. De lande, der får mulighed for at købe billig olie, er interesserede i, at trafikken fortsætter. De ønsker ikke, at USA og NATO skal optræde som verdens politibetjente. Det er den rolle, de i stigende grad har givet sig selv.
Den 16. december rapporterede Reuters, at ti NATO-lande ville forsøge at stoppe den russiske skyggeflåde.
Tolv vestlige lande er blevet enige om foranstaltninger, der skal “forstyrre og afskrække” Ruslands såkaldte skyggeflåde af fartøjer for at forhindre overtrædelser af sanktioner og øge omkostningerne for Moskva ved krigen i Ukraine, sagde Estlands regering mandag.
Foranstaltningerne blev aftalt af Tyskland, Storbritannien, Polen, Holland, de fem nordiske lande og de tre baltiske stater, ifølge Estland, hvor lederne af den ti-nationers Joint Expeditionary Force skulle mødes tirsdag.
Vestlige lande har indført sanktioner mod en lang række skibe, som de mener bliver brugt af Moskva til at undgå restriktioner på eksporten af russisk olie og andre laster. Skibene i skyggeflåden er ikke reguleret eller forsikret af konventionelle vestlige udbydere.
“Vi tager samordnede skridt for at afskrække Ruslands skyggeflåde og undgå forsøg på at omgå sanktioner,” sagde Estlands premierminister Kristen Michal i en erklæring.
Danmark, Sverige, Polen, Finland og Estland vil begynde at kontrollere forsikringsdokumenterne for mistænkte skibe, der passerer gennem Den Engelske Kanal, de danske stræder, Den Finske Bugt og strædet mellem Sverige og Danmark, tilføjede han.
Dette er nok som at kaste handsken ned til russerne.
USA/NATO og EU mener, at de har ret til at beslaglægge russiske indefrosne midler i vestlige banker. Renterne er allerede givet til Ukraine.
Kabelbrud kan ses som hævn.
I et interview på Fox News siger general John Keane, at russerne har 300 milliarder dollars i Vesten, mens Ukraine sidder på aktiver til en værdi af 26.000 milliarder dollars. Derfor er det en god forretning for Vesten at investere i Ukraine. Men det er stadig uvist, om Kreml deler denne opfattelse.
Hvad Kremls overvejelser går ud på, er svært at afgøre. Kommunikationen er dårlig og præget af propaganda også fra vestlig side.
Vi kan antage, at ikke alle kabelbrud har naturlige forklaringer. I så fald demonstrerer Rusland og Kina deres evne til at forvolde skade.
Norge er også i Kremls fokus, efter at et russisk fragtskib gik ned ud for Spanien. To søfolk druknede. Dmitrij Medvedev siger, at et norsk skib kunne have reddet besætningen, men ikke gjorde det. Det bestrides af det norske rederi, men beskyldningen gentages af Moskva og kan tyde på en fjendtlig holdning fra starten, som kun er blevet stærkere. Reuters skriver:
Et norsk rederi afviste fredag en anklage fra Dmitrij Medvedev, næstformand i Ruslands sikkerhedsråd, om, at det havde nægtet at redde søfolk fra et synkende russisk fragtskib i Middelhavet.
Tidligere fredag havde Medvedev beskyldt det norskflagede skib Oslo Carrier 3 for ikke at komme søfolkene om bord på fragtskibet Ursa Major, som udfører arbejde for det russiske forsvarsministeriums militære konstruktionsafdeling, til hjælp.
Ursa Major kom i problemer i mandags og sank mellem Spanien og Algeriet. 14 af den 16 mand store besætning gik i en redningsbåd.
Tre eksplosioner flænsede skibet og slog huller i skroget i “en terrorhandling”, sagde skibets ejer, Oboronlogistika, til det statslige nyhedsbureau RIA onsdag.
Var det en terrorhandling? Det kan ikke udelukkes. Skibet fragtede materiale til det russiske forsvar og er derfor et legitimt mål for Ukraine.
Medvedev beskyldte Oslo Carrier 3 for at nægte at hjælpe, da skibet var ved at synke.
“Et norskflagget skib, Oslo Carrier 3, nægtede at tage nødstedte russiske søfolk fra Ursa Major om bord, da det var ved at synke i Middelhavet. Hvad mere er der at forklare? Det kan ikke tilgives!”, skrev Medvedev på sin officielle Telegram-kanal.
Kremls talsmand Dmitry Peskov udtalte sig også og sagde: “Hvis det er sandt, at der ikke blev givet hjælp til dem, der var i havsnød, var det en overtrædelse af alle maritime love og en skandaløs sag, som fortjener total fordømmelse.”
Anklagerne afvises som ubegrundede af rederiet i Oslo:
Men Oslo-baserede Bulkship Management AS, som har Oslo Carrier 3 som en del af sin flåde, afviste Medvedevs beskyldning og sagde, at de havde ydet assistance.
“MRCC (Spaniens Maritime Rescue Coordination Centre) beordrede kaptajnen til ikke at tage besætningen fra det nødstedte skib om bord, da deres redningsbåd var på vej,” hed det i en udtalelse fredag.
“I mellemtiden blev redningsbåden sikret ved siden af vores skib, indtil redningsbåden ankom. Vejret var godt, ingen af redningsbådens besætning kom til skade, og der var ingen overhængende fare for dem.”
Men pointen er ikke, om det er sandt, men om russerne offentligt beskylder et norsk skib for ikke at have hjulpet russere i havsnød.
Men pointen er ikke, om det er sandt, men om russerne offentligt beskylder et norsk skib for ikke at have hjulpet russere i havsnød.
https://www.reuters.com/world/europe/russias-medvedev-accuses-norwegian-flagged-vessel-refusing-help-sinking-ship-2024-12-27/