Kommentar

Michelangelo: Study for the Porta Pia (a gate in the Aurelian Walls of Rome) 1561

Forperson for ateistisk selskab, Anders Stjernholm, skriver i sin kronik i J-P den 8.12.24,  at kirkeminister Morten Dalin er en værdikriger, der splitter frem for at samle.

Stjernholm mener, at det er en myte, at vores samfund bygger på kristne værdier uden på noget tidspunkt at forholde sig til den historiske baggrund for kristendommens og islams tilblivelse eller hvilken etik, der er gældende for de to religioner.

Kristendommen

Det Nye Testamentes forfattere var loyale over for datidens romerske magthavere og skrev ikke noget , der kunne anstifte et oprør.

Læser man Mathæus 5:38-39 og 5:43-44, er det et brud med Lex Talionis (liv for liv, øje for øje osv.). Budskabet er tilgivelse, næstekærlighed og pacifisme i stedet for gengældelse og hævn.

Sekularismen fremgår af Mathæus 22.15-20. ”Giv kejseren…”

Tidens oprørske jøder fik skylden for korsfæstelsen af Jesus i en offentlig retssag, hvor Pontius Pilatus vaskede sine hænder, men denne retssag er fiktion.. Dødsdomme blev afsagt og udført af romerne.

Paulus skriver i sit brev til Galaterne 3:26-27, at alle kristne, mænd og kvinder, frie og slaver, er lige.

Dog skriver han også i sit brev til Korinterne 14: 34-35, at kvinder skal tie i forsamlinger.

Siden Paulus skrev dette brev, er der i vores samfund ikke længere nogen, der tager hans holdning til kvinder alvorligt og hvad angår jødehadet har kirken efter Holocaust, taget afstand fra det. På disse to områder har kristendommen tilpasset sig tidens krav. Der er ikke noget i religionen, der har forhindret udviklingen til det samfund, vi har med demokrati og ligestilling.

Islam

Efter store arabiske erobringer havde Abbasidekalifatet 750-1248 brug for en ny samling om en religion og en profet, der ikke vendte den anden kind til, men aktivt kæmpede mod indre og ydre fjender.

Muhammed blev ikke født i Mekka i 570, men på papiret i Ibn Ishaqs studereværelse. De fleste af historierne om Muhammed er digtet i det 9. og 10. århundrede og afspejler, hvad der var god moral i datidens samfund.

Islam skelner mellem mænd og kvinder og mellem troende og vantro. Koranen 48:29.

En muslimsk kvinde er halvt så meget værd som en mand. K:2:282 og 4:11. Gifte kvinder er mandens ejendom og må adlyde ham eller få tæsk. K:4:34.

Kun mænd kan kræve skilsmisse K:2:227-32.

Voldtægt er helt i orden. K:2:223 + 23:1-6.

Ifølge koranen er det muslimers pligt:

  1. At dræbe vantro (36 referencer)
  2. At udføre jihad (22 referencer)
  3. At blive dræbt i hellig krig. (5 referencer)

Hertil kommer Muhammeds eksempel. Han skulle have deltaget i 27 kampe og  bl.a. fordrevet 3 jødiske stammer fra Medina. Dissidenter blev snigmyrdet.

Islam er således det modsatte af pacifisme og næstekærlighed.

Stjernholm skriver, at vores samfund er præget af oplysningstidens sekulære ideer. Det er korrekt eks. teorien om magtens tredeling, som er en forudsætning for demokrati.

Muslimsk lov, sharia, er baseret på koranen og Muhammeds eksempel, og er klart i strid med Grundlovens sikring af religions- og ytringsfriheden, lige som uligheden mellem mænd og kvinder er i strid med FN’s menneskerettigheder fra 1948.

For Anders Stjernholm er islam et teologisk/spirituelt ståsted, en religion som andre. De voldelige og diskriminerende sider af religionen bliver fortiet og fejet ind under gulvtæppet.

Det er en falsk fortælling som vist, en and.