Forslaget betyder, at kinesiske virksomheder med fabrikker i Europa, primært virksomheder, der udvikler batterier, skal dele deres teknologiske viden med europæiske virksomheder. Til gengæld, siger to højtstående embedsmænd til den britiske avis, forventes der milliarder af euro i EU-finansiering.
Ifølge Financial Times er tiltaget en reaktion på, at Donald Trump overtager posten som amerikansk præsident i januar.
Trump har bebudet en hård handelspolitik over for Kina og vil bygge mure mod kinesiske varer og investeringer. Ifølge kilder vil han også lægge pres på EU for at få dem til at gøre det samme.
Intellektuel ejendomsretEU’s krav om overførsel af såkaldt intellektuel ejendom svarer til dels til det system, som Beijing har indført for udenlandske virksomheder, der ønsker at komme ind på det kinesiske marked. De skal også dele intellektuel ejendom.
Intellektuel ejendom er opfindelser og ideer, og beskyttelsen af sådanne rettigheder er fastlagt ved lov. Det gælder f.eks. patenter, varemærker, design og ophavsret.
EU’s plan er et forsøg på at beskytte virksomheder i Europa mod at blive udkonkurreret af billigere og mere forurenende virksomheder i Kina.
Toldsatser og kravEU-Kommissionen bekræftede i oktober, at der vil blive indført told på op til 35 procent på kinesiske elbiler.
EU-Kommissionen bekræftede i oktober, at der vil blive indført told på op til 35 procent på kinesiske elbiler.
Kommissionen har også indført strengere krav til virksomheder, der ansøger om tilskud til brint. Kun 25 procent af delene i de elektrolysatorer, der bruges til at producere brint, må nu komme fra Kina.
Hvis Trump gør alvor af sin trussel om at indføre en told på 60 procent på al kinesisk eksport, vil kinesiske virksomheder sandsynligvis forsøge at omdirigere eksporten til andre regioner, herunder EU.
EU vil forsøge at dæmme op for det, der kan blive en syndflod af kinesiske varer, ifølge Financial Times (NTB)
</blockquote