Nyt

Europa mangler både infrastrukturen og teknologien til hurtigt at gå over til elbiler, og EU’s forbud mod nye benzin- og dieselbiler fra 2035 skal hurtigst muligt revurderes, sagde lederen af Italiens største industriforbund, Emanuele Orsini, i Bruxelles onsdag.

»EU planlægger en sådan revurdering i 2026, men problemerne på bilmarkedet viser, at vi har brug for svar meget hurtigere, og revurderingen skal fremrykkes til begyndelsen af 2025,« sagde lederen af Confindustria, som har mere end 150.000 medlemsvirksomheder med i alt ca. 5,4 millioner ansatte.

Orsini opfordrede til forudsigelighed for virksomhederne. Quotidiano Nazionale citerer den italienske industrimand:

“Vores virksomheder vil ikke foretage nye investeringer i bilindustrien, hvis der ikke er et glimt af håb. De investeringer, der foretages i dag, har en tilbagebetalingsperiode på 7-10 år. Vi er nødt til at genåbne tidslinjen for 2035, ingen hvis’er, og’er eller men’er.”

“Vi er ikke imod el- eller hybridbiler, men vi siger, at det er et spørgsmål om timing. Overgangen sker ikke inden for den tidsramme, som den tidligere Kommission definerede, og der er ingen tvivl om, at der er brug for foranstaltninger til at finansiere produktionen i Europa og Italien.”

Det, der sker i stedet, er, at Europa nu tilskynder til udenlandsk teknologi, når det burde opgradere sin egen, siger han.

»I Italien er vi ikke klar til at udskifte 42 millioner biler så hurtigt, som EU lægger op til,» siger Orsini ifølge ANSA. Lederen af Confindustria mener, at det i øjeblikket heller ikke er muligt at tilbyde italienske kunder en rimelig pris på elbiler, ifølge det italienske nyhedsbureau.

Han støttes af Antonio Sbarra, leder af CISL, som er en af de tre store sammenslutninger af arbejdstagerorganisationer i Italien med lidt over fire millioner medlemmer.

“Vi er helt enige i og deler Confindustrias formand Orsinis alarmråb, når han med rette påpeger, at vi har meget stramme tidsfrister foran os. Vi er nødt til at udskyde dette stop for forbrændingsmotorer, der er sat til 2035.« […] »Vi mener, at denne orientering mod at tage diskussionen i 2026 bør fremskyndes, netop for at afværge risikoen for, at hele industri- og produktionskæder falder fra hinanden«.

I Bruxelles sagde Confindustria-chefen også, at han støtter forslagene om at øge tolden på biler, der importeres fra Kina. EU News skriver:

Der er modige og rigtige valg, som f.eks. at stoppe den kinesiske konkurrence på batteribiler, som den italienske industri ønsker. »Vi går ind for« Europa-Kommissionens forslag om toldsatser, præciserede Orsini […] fordi »vi er nødt til at forsvare vores forsyningskæder«.

Orsini beskyldte EU for at mangle både strategi og mod. Han afviste ikke det »grønne skifte«, men sagde, at det ikke var muligt at gennemføre det hurtigt, ifølge EU News.

Oprøret mod det »grønne skifte« involverer nu både arbejdsmarkedets parter og regeringen i Italien. Premierminister Giorgia Meloni roste for nylig Orsini på Confindustrias landsmøde, hvor hun også kaldte EU’s »Green Deal« for en katastrofe.

Mest læst

Lars Løkkes sorte dag

Retsstatens sidste udkald

Tommy på vej i fængsel