Nyt

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Den italienske regering med industriminister Adolfo Urso og transportminister Matteo Salvini i spidsen søger i øjeblikket alliancer i EU for at standse unionens planlagte forbud mod biler med forbrændingsmotorer fra 2035.

Baggrunden for initiativet er ifølge Rom-avisen Il Messaggero den dystre udvikling på elbilmarkedet.

Regeringen arbejder på sagen med transport- og industriministrene Matteo Salvini og Adolfo Urso i spidsen. Begge søger politisk støtte i Europa (hvor der allerede har været en åbning fra Ungarn, som har det roterende formandskab for EU-rådet, og Tjekkiet), men også opbakning fra den europæiske og italienske bilindustri (ACEA og ANFIA er allerede blevet enige) samt fagforeningerne.
ANFIA er en interesseorganisation for bilindustrien i Italien, mens ACEA er en europæisk brancheorganisation, hvis medlemmer omfatter BMW, Ford, Honda, Mercedes-Benz, Renault, Toyota og Volkswagen.

I denne uge vil Urso rejse spørgsmålet i Bruxelles:

Mandag vil Urso præsentere et overordnet forslag om europæisk industripolitik for sektoren for repræsentanter for italienske virksomheder og fagforeninger i industriministeriet. Derefter tager han planen med til Bruxelles onsdag/torsdag, hvor de 27 lande i EU-Rådet holder møde om konkurrenceevne.

Salvini, som mener, at 2035-forbuddet skal revideres i begyndelsen af 2025 og ikke i 2026 som planlagt, har allerede lobbyet for spørgsmålet:

Allerede i går kom Salvini forslaget i forkøbet i Budapest under det uformelle møde mellem de europæiske transportministre. Ministeren sagde, at »det nu står klart for alle, at kun elektrisk ikke fungerer«.
»Klima- og energipolitikken må ikke bringe bilindustriens konkurrenceevne i fare», sagde den ungarske transportminister Janos Lazar under mødet i Budapest.

Italien ønsker også at revidere andre klimapolitiske indgreb i bilindustrien, som f.eks. kravene om reduceret samlet CO2-udledning fra bilproducenternes produktionslinje.

Urso har søgt støtte hos sine spanske og østrigske ministerkolleger, men der er en lang politisk vej forude.

I Europa er halvdelen af det flertal, der går ind for Ursula Von der Leyens kommission, imod: Socialdemokrater, grønne, og dele af Partido Popular, og de liberale partier presser på for ikke at gå tilbage på de grønne mål.

I Det Europæiske Folkeparti (EPP), som består af de gamle, nominelt konservative partier i Europa, er der imidlertid mange, der har fået kolde fødder over for klimapolitikken, som er ved at sænke den europæiske bilindustri.

Nu hvor Ursula von der Leyens anden embedsperiode nærmer sig, er et af de vigtigste spørgsmål, om det flertal, hun har bag sig i Europa-Parlamentet, vil holde. Et valg mellem emissions reduktioner og velstand kan potentielt splitte dette flertal.

Den italienske premierminister Giorgia Meloni har allerede fortalt italienske industriledere, at EU’s afkarboniserings politik er uintelligent.

 

Kjøp «Et varslet energisjokk»!