Nyt

Volvo Cars har opgivet sit ambitiøse mål om kun at sælge batteridrevne biler inden 2030 på grund af et globalt fald i efterspørgslen efter batteridrevne køretøjer.

Den Geely-ejede svenske koncern var den første af de traditionelle bilproducenter, der lovede en fuldstændig overgang til elektriske køretøjer. De siger, at de fortsat er optimistiske med hensyn til overgangen, selv om konkurrenter som Ford og General Motors også har trukket deres mål for elbiler tilbage.

Manglende efterspørgsel er måske det største problem. Vestlige politikere troede, at de kunne bestemme, hvilken slags biler kunderne ville købe. Men virkeligheden er en anden, og dette forsøg på planøkonomi fungerer endnu en gang ikke.

Jim Rowan, Volvos administrerende direktør, gav onsdag ændrede markedsforhold og forbrugernes bekymringer over manglende opladningsinfrastruktur skylden for det reviderede mål, ifølge Financial Times.

Men Rowan er fortsat optimistisk og siger kun, at Volvo har brug for lidt mere tid.

“Vi vil være klar til at køre helt elektrisk inden for dette årti,” sagde Rowan, da han fremviste Volvos nye helelektriske sportsvogn.

Men han tilføjede, at den “komplekse overgang” sandsynligvis vil tage et par år mere: “Kunder og markeder bevæger sig i forskellige hastigheder.”

Det hjælper måske ikke, at kunder og markeder bevæger sig med samme hastighed, hvis de bevæger sig i forskellige retninger. Selvfølgelig bidrager manglen på ladestationer til lavere efterspørgsel. Det er en af grundene til, at ord som “rækkeviddeangst” har sneget sig ind i sproget.

Løsningen i Volvos reviderede planer er at inkludere plug-in-hybrider i ligningen. De følger i fodsporene på japanske bilmærker som Toyota. Men en hybridbil har stadig en forbrændingsmotor, som ifølge EU og en række andre vestlige lande vil blive udfaset.

Toyota investerer i en ny generation af forbrændingsmotorer

Stort set alle traditionelle bilproducenter oplever skuffende salgstal for batteribiler, og flere producenter er nødt til at sælge elbiler med stort tab for at undgå store bøder fra EU og andre klimafokuserede myndigheder.

Salget har været særligt hårdt ramt i Europa, hvor Tyskland og andre lande pludselig har afskaffet tilskud til køb af elbiler.

Her i Norge lever de store tilskud stadig i bedste velgående, og salget af batteribiler går stadig godt. Men man kan allerede se, at andre fordele, som f.eks. prisen på betalingsveje og tunneler, er ved at blive reduceret.

Analytikere har også advaret om, at højere toldsatser i USA og Europa på import af kinesiske elbiler sandsynligvis vil holde priserne høje, da virksomhederne vil blive tvunget til at producere biler på dyrere fabrikker uden for Kina.

.

Dette vil ramme Volvo, som allerede har fabrikker i Kina samt i Sverige og Belgien. En ny fabrik i Slovakiet er under opførelse.

Men på grund af stigende protektionisme har virksomheden sagt, at den fra næste år vil producere elbilmodellen EX30 på sin fabrik i Gent samt i Kina.