Nyt

Fredag lagde den indiske premierminister Narendra Modi grundstenen til landets nye dybvandshavn, som skal bygges 11 kilometer nord for Mumbai. 

Økonomisk vækst

Vadhvan Port er designet til at blive Indiens største dybvandshavn og en af verdens ti største havnefaciliteter. Den ligger tæt på internationale skibsruter og vil reducere transittiden og de dermed forbundne omkostninger. Målet er at etablere en maritim gateway i verdensklasse, som vil være med til at sætte skub i landets økonomiske vækst. 

Ifølge regeringen vil projektet forbedre Indiens maritime kapacitet og øge landets globale handel betydeligt. 

Konsolidering af Indiens position

– Dybvandshavnen vil ifølge regeringen konsolidere Indien som en nøglespiller i den globale shippingindustri. 

I drift i 2030

Vadhvan Port skal efter planen være i drift i 2030. Havnen vil have ni 1.000 meter lange containerterminaler, multifunktionelle kajpladser, kajpladser til flydende gods, ro-ro-kajpladser og en dedikeret kystvagtkaj. 

– Vadhvans infrastruktur vil være i stand til at håndtere global handel med uovertruffen effektivitet. Havnen får en samlet kapacitet på 298 millioner tons om året. Med sin strategiske placering i Det Arabiske Hav – tæt på handelsruter til Fjernøsten, Europa, Mellemøsten, Afrika og Nord- og Sydamerika – vil havnen øge Indiens globale handelsrækkevidde betydeligt, hævder myndighederne.

900 milliarder dollars

Vadhvan Port anslås at koste over 900 milliarder dollars. Den kommer til at dække et samlet areal på 175 kvadratkilometer. Omkring 15 kvadratkilometer vil blive bygget i det, der i øjeblikket er hav, ifølge Times of India.

 

Købe hos Tales:: Vidne til vanvidd
Købe hos Saxo:: Vidne til vanvidd