Britiske bilproducenter “rationerer” salget af benzin- og hybridbiler for at undgå store bøder
.Net Zero-målene er ved at få bilindustrien til at gå konkurs.
Robert Forrester, CEO for Vertu Motors, siger, at bilproducenterne udskyder leveringen af biler til næste år af frygt for, at de ellers vil overtræde de kvoter, som regeringen har fastsat for dem.
Hvis en vis andel af de biler, de sælger, ikke er batteridrevne, får de store bøder. Resultatet er, at batteridrevne biler sælges med stort tab, og de, der foretrækker diesel eller benzin, risikerer at vente i op til seks måneder.
Samtidigt advarede Forrester producenter og forhandlere om, at de kæmper med en overflod af dyrere elbiler, som “ikke let kan finde et hjem”, ifølge The Telegraph.
– I nogle franchises er der en begrænsning på udbuddet af benzinbiler og hybridbiler, som faktisk er der, hvor efterspørgslen er.
– Det er næsten, som om vi ikke kan levere de biler, folk vil have, men vi har nok af de biler, de måske ikke vil have.
Klima er det vigtigste for regeringer, der vil bestemme, hvilken slags bil folk skal købe, og denne form for planøkonomi er ved at ødelægge Europas stolte bilindustri.
Fabrikanterne sælger batteribiler med tab og bremser salget af almindelige biler for at undgå massive bøder. Europas politikere har skabt en situation, hvor produktet både er klar og efterspurgt, men så kan man ikke sælge det på grund af klimabøder.
“Man behøver ikke at være højtuddannet inden for økonomi for at indse, at det ikke fører til en rentabel og sund økonomi for bilproducenterne.
Kravet er, at 22 procent af de biler, der sælges i år, skal være batteridrevne. Hvad kunder og producenter ønsker, synes ikke at interessere den britiske (og europæiske) regering.
I det magiske år 2030 skal mindst 80 procent af de solgte biler være batteridrevne. Alle fossildrevne biler over 20 procent vil resultere i en bøde på 15.000 pund, næsten 210.000 pund.
Men ordningen har ført til stærke advarsler fra chefer hos store bilmærker, såsom Vauxhall-ejer Stellantis og Ford, som har sagt, at de ikke kan ofre overskud ved at sælge elbiler med store rabatter på ubestemt tid.
Løsningen er at begrænse udbuddet af benzinbiler for at give batterimandatet et kunstigt procentuelt løft. Med andre ord er de nødt til at drive en forretning uden at kunne sælge det, deres kunder vil have.
Bilproducenterne har fået nok, og der er grund til at frygte, at den europæiske bilproduktion synger på sidste vers, hvis ikke Net Zero-politikken ændres.