Nyt

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

En skole indfører Storbritanniens første »lærerløse« klasseværelse ved hjælp af kunstig intelligens (AI). Det skriver Sky News.

Kunstig intelligens bruges allerede i klasseværelser, f.eks. til at hjælpe med skemaer. Men på denne skole giver AI ikke bare en hjælpende hånd, den tager tøjlerne.

David Game College, en privatskole i London, åbner sit nye lærerløse kursus for 20 GCSE-elever til september. Eleverne vil lære ved hjælp af en blanding af platforme med kunstig intelligens på deres computere og virtual reality-briller (VR).

Platformene lærer, hvad den studerende er god til, og hvad han eller hun har brug for mere hjælp til, og tilpasser derefter lektionsplaner for semesteret.

»Der er mange fremragende lærere derude, men vi er alle fejlbarlige,« siger John Dalton, skolens medrektor. »Jeg tror, det er meget svært at opnå [AI’s] niveau af præcision og nøjagtighed, og også den løbende evaluering.«

De 20 studerende kommer til at betale omkring 27.000 pund om året.

»En lærer kender ikke rigtig dine fejl, fordi han har så mange elever«, siger Joseph, en elev på David Game College, som har testet systemet. »Så han kender ikke dine fejl, hvorimod den kunstige intelligens vil finde ud af, hvad dine fejl er, og hjælpe dig med at forbedre dig.«

De studerende bliver ikke bare overladt til sig selv i klasseværelset. Tre »læringscoaches« vil være til stede for at yde støtte. De vil også undervise i emner, som AI’en i øjeblikket kæmper med, f.eks. kunst og seksualundervisning.

Alexander Vansittart, en tidligere latinlærer, som har undervist elever med særlige uddannelsesmæssige behov, er blevet ansat som læringscoach.

»Jeg blev virkelig begejstret for, hvad det her kunne gøre for unge mennesker, hvordan det kunne hjælpe dem med at ændre deres liv. Derfor søgte jeg jobbet, fordi jeg tror på, at det vil ændre liv,« siger han til Sky News.

Men tanken om at overlade børns uddannelse til kunstig intelligens er kontroversiel.

Chris McGovern, en pensioneret skoleleder og tidligere rådgiver for den politiske enhed i Downing Street 10, driver nu Campaign for Real Education og siger, at selvom kunstig intelligens har en rolle at spille i klasseværelset, er det at gå for langt.

»Jeg forstår godt, hvorfor [skoler] vælger kunstig intelligens. For det første er det billigere,« siger han, selv om David Game College afviser, at det er en billigere tilgang end traditionel undervisning.

»Problemet med AI og computerskærmen er, at det er en maskine, og at den er inaktiv, så man dehumaniserer læringsprocessen med det samme og fjerner de interpersonelle færdigheder og interaktionen mellem eleverne og læreren,« tilføjer McGovern. »Det er en sjælløs og dyster fremtid, hvis den kun skal følge AI-vejen.«