Ikke mange læser digte i dag for slet ikke at tale om digtsamlinger. Ret så forståeligt i en æra, hvor fordybelse er blevet en stadig større mangelvare, og de fleste digte netop kalder på tid og op til flere og koncentrerede gennemlæsninger. Samt et åbent sind for flertydighed og kompleksitet suppleret med parathed til ordbogsopslag, hvis digtet rummer ukendte begreber, navne og vendinger.
Altså en mentalt mere anstrengende udfordring, der udgør en klar modpol til lirum-larum-sprogbrugen på de a-sociale medier – og måske netop af den grund med jævne mellemrum værd at binde an med?
Et sted at begynde kunne være i digtsamlingen VITALOGIER, som forfatteren Oliver Holm temabestemmer med disse ord klippet fra bagsiden:
”Vitalogier er 75 digte inspireret af et rigtigt eventyr om en dreng, der møder sig selv som mand. Og vice versa.
Vitalogier har sit udspring i såvel det kroniske som det kosmiske. Digtene handler om forandring og forbliven, efterglød og tidsånd. Om at grave en finger dybt ned i sit navlefnuller – og derpå pege samme finger op mod det gabende verdensrum.
Om tidens nådesløse acceleration, som mærkes allermest i de øjeblikke, hvor livet føles smukkest.
Og efter alt det: en slags lykkelig slutning.”
Bagsidetekstens prosa omsat til lyrik kunne fx være dette uddrag fra bogen:
Der var engang en dreng
der mødte sig selv som mand.
Ham var der ikke noget særligt ved
ingen rigtig regnede ham for noget
og drengen talte man slet ikke om.
Men at møde sig selv som mand
det var så sandelig noget særligt.
Og han måtte til verdens ende …
… hvor bjerge gør dværge
og afgrunde større afgrund …
… hvor drengebørn opsluges
af deltakrokodiller
afgår ved vuggedød og vold …
… hvor det der blåner sortner
normalperspektivet glipper
og slipper …
… hvor tankerne flyver
afsted med en gåseflok
blæser med blade i kulingen …
… hvor det der er menneskets lyser
og mennesket selv
er usynliggjort.
Opbygning
Digtene falder i to afdelinger, der bærer overskrifterne MIKRO og MAKRO. Teksterne er af vidt forskellig længde og alle med titler, der peger på det enkelte digts centrale tema(er).
Typisk er der ingen fast strofisk form, og indimellem føjer selve den grafiske opsætning en ekstra dimension til indholdet.
TRE EKSEMPLER
Her kommer tre eksempler, de to første fra MIKRO, det sidste fra MAKRO:
Diktat
En af dem fik pisket det ind på sin rygmarv
limet til skolebænken
tæsket gennem oldnordiske bøjninger
og knækkede midtpå midtvejs.
Den anden blev stopfodret med gulerødder
forledt til lediggangen
trakteret med alle mulige valgfriheder
men gik på grund uden grund.
For lidt og for meget
fordærver alt
identificerer os alle.
Det er et eksistensens diktat
at det onde barndomsmartyrium
bliver voksenlivets gode lidelseshistorie.
For lidelse må der til.
Ingen kan lide en uden.
***
Momentanitet
Du er her ikke.
Men det er katten
i dag ved hoveddøren og ikke under sengen
og i dine hjemmesko
i dag ved hoveddøren og ikke på dørtrinnet
Du er her ikke lige nu.
Men det er de hjembragte billige souvenirs
fra de andre ferier
som du i årenes løb har været på med mig
og alle de souvenirs
bringer jeg derfor med hjem til mig en dag
ikke for at huske
men til min undsætning når jeg husker dig.
Jeg er her nu du ikke er.
Og fordi jeg har været forbi et utal af gange
er ingen ting nyt
men fordi et fåtal af de gange var i dit fravær
virker alt nyt på ny.
Du er her lidt endnu.
Og mindst én gang mere vil jeg være i huset
mens du ikke er
på en dag hvor alle ting står præcist ligesådan
som efterladt af dig
på en dag hvor tingene er præcist de samme
mens intet længere er.
***
Åh & ih
Hver dag har nok i sin plage, mennesket ikke i sin egen
Vi sætter klynkesaften på gennemsigtige skruelågsflasker
så er de lettere at genåbne
iltet til eddike
riserva bliver den aldrig i selskab
Af de bitreste druer det lækreste bundfald
Vi duellerer på hjertekval, synger katzenjammerkaraoke
og flæber i fællesmikrofon
dissonant-diskant
a la trykluftsbor i kindtandsnerven
Klagesang lyder nu engang bedst i stereo
Vi frembærer sørgebind med regnbuefarvede vrangsider
for tårer er ren partybenzin
lol en parade
rør lystigt om i tristessepunchen
Ved rigor mortis alene slutter bevægelsen
Giv os et ”ih”, så vi kan udstøde et ”åh”
udskrige begge til kvalmestadiet
Lad os udlægge vores lidelseskabaler fra en tomandsdivan
solitaire er for egocentrikere
Har du es i ærmet, trumfer vi med en joker
f.eks. en registerfrisk diagnose
på et halvkoaguleret barndomstraume
Udskrig dit ”åh”, og vi lover dig vores ”ih”
VURDERING
Jeg har været fascineret af denne digtsamling, hvor teksterne navigerer inden for et meget bredt tematisk register. Strengene på buen dækker omfattende indsigter i græsk og nordisk mytologi, metrik, geografi, (dansk og engelsk) litteratur, genetik og kosmologi samt personlige erfaringer med at løfte jern i fitnessrummet, dating-sider og familierelationer. Ikke mindst faderskabet.
En række af digtene er lige til at gå til og formår at gøre det private og personlige almengyldigt (bl.a. de citerede tekster fra MIKRO ovenfor), og en tekst som ”Åh og ih” nailer (dette engelske ord optræder i dag på Ordnet!) tidsåndens offerkultur til perfektion. Med associationer til Søren Kierkegaards Diapsalmata.
En anden styrke er legen med sproget og opfindelsen af nye gloser (Jernåget, Tinder Loving Care – left, right; left not right, Demotiveret ansøgning, Ældeværk, Gamle film på nyt lærred, Trold bør gemmes etc.).
En del digte er vanskeligere tilgængelige og kræver ret omfattende forudsætninger i form af klassisk dannelse og paratviden for at åbne sig så nogenlunde for læseren (moi!).
Alternativet er hyppige opslag af ord og forkortelser som Lethe, uno mas…para sempere, Autarkian, DFSP, apoteose, Toba og Teratoma, Ad infinitum in æternum, Panalgea, Thalassofili, Petrichor mv.
Den opgave tog jeg så på mig. I første omgang mere og mere irriteret – tal dansk, din hund – i anden fornøjet, fordi en yngre forfatter igen og igen med sine referencer og træk på såvel klassiske som moderne og nutidige kilder demonstrerer spændvidden i tilgangen til universet – både på det hverdagslige og kosmiske plan.
Bundlinjen er, at Oliver Holm har skrevet en lille perle af en bog med det smukkeste omslag, og selvom man aldrig uopfordret skal give folk råd – og slet ikke forfattere! – vil jeg alligevel runde af med et forslag.
Når 2. oplag skal udkomme, skal VITALOGIER bære underteksten – ’Viden om livet’, og digtsamlingen skal suppleres med et noteapparat, der kort forklarer bl.a. de ovenfor anførte opslag.
På den ene side: Respekt for, at der på intet tidspunkt i salgsøjemed gås på kompromis med de digteriske ambitioner. På den anden side: Ingen grund til konstant at lægge sten i skoen og indirekte slå læseren oven i hovedet med den pågældendes uvidenhed.
Her vil et noteapparat tage brodden betragteligt af.
Af Lone Nørgaard.
ANMELDELSE
Oliver Holm: VITALOGIER. 118 sider. Indb. med omslag med flapper. Mellemgaards Forlag. 118 sider. Vejl. pris 139, 95 kr. Udkommet d. 15. juli 2024.
***** fem stjerner ud af seks
—————————————————————————————————–
FAKTABOKS
Oliver Holm (f. 1981) er cand.mag. i dansk og engelsk, far til snart tre og bosat i en lille by uden for Roskilde. Han har i en årrække arbejdet som musikjournalist og udgav i efteråret 2020 sprogbogen Korrekt‽ på sit eget forlag.
Vitalogier er hans første digtsamling.