Nyt

På det seneste har houthierne angrebet flere skibe på vej til Suez-kanalen, hvilket skaber stigende problemer for den internationale skibsfart, som er nødt til at føre sine skibe uden om Afrika. Den lange omvej betyder, at kapaciteten i den internationale transport falder på grund af det begrænsede antal containere og skibe, hvilket får prisen på containerfragt og anden fragt til at stige kraftigt over hele verden, mens tiden fra bestilling til levering øges.

Ifølge E24 skaber kaoset enorme køer i de asiatiske havne, hvilket fører til voldsomme stigninger i fragtpriserne og øgede logistiske problemer.

Norske importører er »begyndt at gå i panik«. For at sikre sig mod mangel er importørerne begyndt at bestille flere varer for at sikre lageret, hvilket igen skaber en kunstig stigning i efterspørgslen, som igen skaber højere priser på alt.

Ifølge Xenetas oversigt over priserne, er prisen på en 40-fods container fra Asien til Europa omkring 8.500 USD. Når man tænker på, at prisen var 1.000 USD, før Covid-19-nedlukningen blev indført, og var omkring 5.000 USD i begyndelsen af 2024, er det nemt at se, hvor det bærer hen, for det internationale fragtmarked styres fuldstændig af udbud og efterspørgsel.

Skibe sejler stadig gennem Suez, men priserne stiger også der, fordi rederierne tager høje risikopræmier.

Det hjælper heller ikke, at Norge systematisk har udflaget sin egen industri siden 1980’erne, og nu er helt afhængig af import af næsten alt.

Samtidig med at norske politikere har sendt den norske krone i frit fald. Prisen på en amerikansk dollar er nu over 11 NOK, og en euro er over 12 NOK. Det er godt for den smule eksportindustri, der er tilbage, men meget, meget dårligt for nordmænd.

Regeringen har ingen planer om at gøre noget ved det eller afhjælpe situationen. De lader markedskræfterne råde, dvs. houthierne.