Nyt

Elon Musk har meddelt, at Tesla vil være “absolut hardcore” med hensyn til nedskæringer i omkostninger og medarbejdere, efter at markedet for elbiler har ramt muren på grund af overproduktion, mens efterspørgslen falder. Mest overraskende var det, at Tesla i slutningen af april fyrede næsten hele den afdeling, der arbejder med udvikling og vedligeholdelse af Supercharger-netværket, herunder lederen Rebecca Tinucci. Næsten 500 personer i afdelingen er blevet fyret, hvilket har skabt bekymring blandt Tesla-entusiaster.

Internationalt har Tesla angiveligt aflyst alle planlagte Supercharger-stationer, hvor byggeriet endnu ikke er påbegyndt. Virksomheden insisterer stadig på, at den har planer om at udvide Supercharger-netværket, bare i et langsommere tempo, og med større fokus på at maksimere oppetiden og udvide eksisterende stationer. Ifølge medarbejderne var afdelingen allerede overbebyrdet, så ingen kan forklare årsagen til beslutningen.

En fuldstændig uforståelig beslutning

Tesla har været ekstremt proaktiv i opbygningen af sit eget netværk af ladestationer, med over 57.000 Superchargers på alle større markeder. Netværket er netop nøglen til Teslas succes, og sammenlignet med andre aktører har Teslas afdeling for hurtigladere klaret sig langt bedre end nogen anden. Faktisk har flere store bilproducenter meddelt, at de vil skifte til Teslas netværk af ladestationer i USA. Netop derfor virker beslutningen nærmest uforståelig for pressen, der beskæftiger sig med biler.

Tesla har heller ikke oplyst noget om baggrunden, og svarer ikke på spørgsmål fra pressen om konsekvenserne for Supercharger-netværket internationalt – derfor er beslutningen genstand for mange spekulationer, og en del af dem er baseret på, at Tesla vil møde stærk konkurrence i fremtiden:

Biden-administrationen afsatte hele 7,5 milliarder dollars i 2022 til et nationalt netværk af ladestationer, med 500.000 stationer inden 2030 som en del af sin “New Green Deal”. Ganske vist havde tilskuddene fra Inflation Reduction Act ikke produceret en eneste ladestation ved udgangen af 2023, men vi er sikre på, at det er fuld fart fremad herfra.

Syv store bilproducenter (Mercedes, General Motors, Stellantis, Honda, BMW, Hyundai og Kia) er også gået sammen om at etablere Ionna, som bliver deres eget netværk af ladestationer i USA og Canada, med mindst 30.000 ladestandere, ikke ulig Ionity-netværket i Europa. Ionna vil bruge både CCS- og NACS-stik.

Spekulation og bekymring

Musk er kendt for at være stædig og egenrådig, som historien bag hans Cybertruck til fulde viser. Derfor er der spekulationer om, at opsigelsen skyldes en uoverensstemmelse mellem Musk og ledelsen. Det kan også være, at han bare vil “rydde rummet” og genansætte flere af de fyrede, som han gjorde på Twitter. Eller også vil han bare have en anden ekspertise: Afdelingen bestod af et team med 15 års erfaring med innovation, og nu, hvor systemer og metoder er etableret, har Tesla måske brug for folk med anden ekspertise og nytænkning. Det er der ingen, der ved.

Det, der er sikkert, er, at nyheden har skabt bekymring overalt, hvor Tesla er en stor sælger af elbiler. Elbil branchen oplever betydelig turbulens, store tab og skrotning af strategier og planer. Bilejere klager over store værditab og problemer med fejl, opladning og opgraderinger, og det sidste, ejerne af elbile har brug for, er usikkerhed om netværket for batteriopladning.