Tre yderligere bilbatteri fabrikker i Kaiserslautern i Tyskland og Termoli i Italien, bliver lagt på is på grund af et fald i salget af elbiler.
Det betyder, at EU’s planer om at blive en »supermagt« inden for elbil batterier helt sikkert vil kollapse.
Det skriver Ny Teknik.
Årsagen er enkel: Næsten ingen privatpersoner i EU ønsker at købe batteridrevne biler, og salget går nu næsten udelukkende til institutionelle og offentlige købere. En bølge af skattelettelser og tilskud i flere EU-lande hjælper ikke.
Stellantis NV og Mercedes-Benz Group AG har sat planerne om to tyske batteri fabrikker på standby.
Automotive Cells Company, som havde planer om at bygge tre batteri fabrikker i Europa til en samlet pris på 7 milliarder euro (81 milliarder kroner), hvilket de sagde kun var begyndelsen, har også standset byggeriet af deres planlagte batteri fabrik i Kaiserslautern i det sydvestlige Tyskland, og sat det forberedende arbejde til en lignende fabrik i Termoli på Italiens østkyst på pause.
I alt er der planer om omkring 50 batteri fabrikker i Europa inden det magiske år 2030. EU har som mål at være selvforsynende med litiumbatterier i 2026. Nu ser det ud til, at det mål skal nedjusteres betydeligt.
Stellantis CEO Carlos Tavares sagde i en udtalelse den 4. juni, at virksomheden er nødt til at se virkeligheden i øjnene, og virkeligheden er, at markedet for batteridrevne biler i Europa slet ikke er varmt.
– Hvis det europæiske marked overgår til elbiler hurtigere end planlagt, vil vi investere hurtigere. Men hvis den europæiske overgang går langsommere end planlagt, vil vi investere langsommere.
Nyheden betyder enden på EU’s planer om at blive en »supermagt« inden for batteri produktion til elbiler. Bidens gigantiske støttepakke, Inflation Reduction Act, er en af årsagerne.EU forsøger nu desperat at konkurrere med Bidens massive tilskud til urentable virksomheder, der producerer varer, som forbrugerne ikke vil have. Men EU’s Green Deal er i fare for at miste momentum efter valget til Europa-Parlamentet.
Den nye batteri producent Britishvolt, som blev startet af svenskere, gik konkurs i slutningen af sidste år. I 2020 lancerede den tidligere Saab-forretningsmand Lars Carlström og Orral Nadjari ideen om Britishvolt som en kopi af svenske Northvolt, der kollapsede blot tre år senere.
I Norge har massive investeringer og store tilskud til batteri producenter som FREYR ikke resulteret i, at der er blevet produceret et eneste batteri. Ledere og investorer har derimod modtaget millioner af kroner i udbytte og skyhøje lønninger.
Læs også: