Nyt

Næsten tre fjerdedele af den humanitære hjælp, der transporteres, fra en ny flydedok til 320 millioner dollars, bygget af det amerikanske militær ud for Gazas kyst, blev stjålet lørdag på vej til et FN-lager.

Elleve lastbiler “blev plyndret af palæstinensere” på vej til WFP-Verdensfødevareprogrammets lager i Deir El Balah i den centrale del af Gazastriben, og kun fem lastbiler nåede frem til deres destination.

“De har ikke set lastbiler i et stykke tid,” siger en FN-medarbejder til Reuters. “De er simpelthen kravlet op på lastbilerne og har forsynet sig af pakkerne.”

Det siger Joshua Marks fra Gatestone Institute. Ifølge en FN-embedsmand er leverancerne fra molen nu indstillet.

Vi er nødt til at sikre, at de nødvendige sikkerheds- og logistiske arrangementer er på plads, før vi fortsætter.
Israel vurderer, at Hamas har stjålet op til 60 % af den hjælp, der rent faktisk kommer ind i Gazastriben.

Channel 12 afslørede i sidste uge, at terrororganisationen har tjent mindst 500 millioner dollars på humanitær bistand, siden krigen begyndte den 7. oktober.

Ifølge U.S. Central Command (CENTCOM) blev molen samlet på forhånd i den israelske havneby Ashdod. Omkring 1.000 amerikanske soldater og søfolk hjalp med at bygge flydemolen, men de gik ikke i land.

Det israelske forsvarsministeriums COGAT-enhed (Coordination of Government Activities in the Territories) meddelte lørdag, at “hundredvis af paller med humanitær hjælp” og mere end 160.000 liter brændstof var kommet ind via molen.

Viceadmiral Brad Cooper, næstkommanderende i CENTCOM, sagde, at målet er, at 500 tons humanitær hjælp, eller 90 lastbiler, skal passere ind i Gaza via molen hver dag, og at dette antal med tiden skal stige til 150 lastbiler om dagen.
Tidligt tirsdag tweetede CENTCOM, at over 569 tons humanitær hjælp indtil videre er blevet losset fra molen.

Der er også mængder af mad og medicin til Gaza i Egypten, fordi Rafah-overgangen stadig er lukket.

Israel overtog den operationelle kontrol med grænseovergangen for flere uger siden, men Kairo har indtil videre nægtet at samarbejde med de israelske myndigheder om at gøre det lettere for nødhjælp at komme ind gennem Rafah.
Den israelske regering ønsker at lade nødhjælp komme ind i Gaza via grænseovergangen, men kan ikke gøre det uden egyptisk samarbejde.

Verden giver Israel skylden for Gazas humanitære situation, men Israels udenrigsminister, Israel Katz, lægger ansvaret for de manglende forsyninger på Egyptens skuldre.

Nøglen til at forhindre en humanitær krise i Gaza ligger nu i hænderne på vores egyptiske venner.
I mellemtiden godkendte forsvarsministeriet torsdag genoptagelsen af den kommercielle handel mellem Israel og Gazastriben.

150 lastbiler fra Israel kørte ind i Gaza den følgende dag. Lokale købmænd købte varerne, som er “beregnet til Hamas-medlemmer og civilbefolkningen”.

De norske myndigheder afviser, at de hjælper Hamas-terrorister, når de sender nødhjælp til området. Men der er en række rapporter, også før disse seneste, som viser, at Hamas konfiskerer en stor del af den hjælp, der kommer frem.

Spørgsmålet er, om vores udenrigsminister Espen Barth Eide bekymrer sig meget om dette, da det har stået på i årevis. I oktober havde Norge allerede doneret 14,5 milliarder norske kroner til de palæstinensiske områder siden 1993. Efter terrorangrebet på Israel, øgede regeringen sin støtte, og anerkendte senere Palæstina sammen med Irland og Spanien.