En dansk kunstner, der udstillede et tomt lærred, får lov til at beholde betalingen for det. Det er rapporteret af DR.
Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg udlånte 532.549 kroner til Jens Haaning. Pengene skulle indgå i et kunstværk, hvor to glasrammer er fyldt med pengesedler.
Kunstneren udstillede den kostbare kunst for første gang i 2010. Den ene billedramme var fyldt med en gennemsnitlig dansk årsløn i danske sedler, mens den anden indeholdt en gennemsnitlig østrigsk årsløn i eurosedler.
Aftalen var, at Haaning skulle skabe en opdateret version til 2021, og Kunsten gav 532.549 kroner til at realisere visionen. Men Haaning havde andre planer.
Jens Haaning udstillede to tomme billedrammer, uden skyggen af de lovede penge. Han kaldte sit kunstværk “Take the Money and Run”.
Værket var også en kommentar til kunstnernes vilkår på arbejdsmarkedet.
Museum of Modern Art syntes dog ikke, at det var sjovt. De lagde sag an for at få deres penge tilbage.
Københavns Byret beordrede ham senere til at betale den halve million tilbage. Men Haaning ankede til landsretten, som ville have været næste skridt, hvis parterne ikke kunne blive enige.
Kunstneren Jens Haaning fortæller nu til DR, at han har indgået et forlig med Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg.
“Det, jeg kan sige om beløbet, er, at hvis jeg ikke var tilfreds, ville jeg ikke have indgået et forlig.” Han siger, at aftalen forbedrer hans økonomi. Hvad er forliget?
“Det kan jeg ikke sige. Jeg har fået lov til at beholde den halve million, og jeg har fået nogle ekstra penge. Og så får de lov til at beholde arbejdet. Så jeg tør ikke sige mere – måske har jeg allerede sagt for meget,” siger kunstneren.
Jens Haaning selv er meget glad for, at der nu er fundet en løsning på sagen. Er alle lige tilfredse?
“Det aner jeg ikke. Det hele har været igennem nogle advokater, og jeg har ikke talt med direktøren for Kunsten. Vi taler ikke med hinanden, så jeg ved ikke, hvordan stemningen er,” siger Haaning.
DR har talt med Lasse Andersson, direktør for Kunsten i Aalborg, og det lader til, at der er en god stemning.
“Gennem hele processen har vi forsøgt at finde en løsning med Jens, men det har været det, man kan kalde en gordisk knude for både kunstner og museum.”
Direktøren mener, at museet nu har et værdifuldt stykke konceptuel kunst i sin samling.