Kommentar

Mandag blev jeg ringet op af Majlinda Urban Kuci. Majlinda Kuci er journalist og tilrettelægger på programmet Reporterne på 24syv. Reporterne skulle samme dag bringe et indslag om koranloven. Journalisten spurgte om, jeg ville medvirke i programmet, og det sagde jeg ja til.

Hun spurgte til min performance Trold, der vejrer kristenblod – bibelafbrænding i Glyptotekets have, og jeg fortalte lidt om baggrunden for værket. At jeg havde villet udfordre koranloven som den første, hvilket var mislykkedes, da koranloven slet ikke var trådt i kraft, da jeg lavede mit værk.

Jeg fortalte, at jeg havde afstået fra at blive den første på dagen, hvor loven rent faktisk trådte i kraft, fordi der allerede var flere, der havde budt ind på dette – Dan Park, Firoozeh Bazrafkan (der viste sig at lave et lidt slattent metaværk) og Lars Due Theilade (som brændte koranen og som den første blev sigtet for at overtræde koranloven) – og at følte, at jeg havde affyret det skud, jeg havde i bøssen, og at jeg måtte leve med, at jeg grundet dårlig research havde ramt forbi skiven i forhold til den specifikke og forfængelige ambition om at blive den første, der overtrådte koranloven.

Jeg fortalte også, at jeg har i sinde at udfordre koranloven efter jul. Blandt andet med en happening, hvor jeg opfører mig utrillebørligt. En happening, der kommer til at bestå i, at jeg smider et, to eller tre helligskrifter i en trillebør og triller forbi politigården i Aalborg for at få svar på, om det er ulovligt / utilbørligt at transportere helligskrifter i en trillebør.

Majlinda Urban Kuci spurgte mig, hvorfor jeg havde valgt at brænde en bibel og ikke en koran. Jeg fortalte, at jeg har været medlem af Stram Kurs og derfor har deltaget i mange koranafbrændinger, så jeg syntes, at det for variationens skyld var udmærket at brænde en bibel.

Desuden havde jeg den pointe, at der mig bekendt ikke er en eneste, der har ytret ønske om, at bibelafbrændinger bliver forbudt. Koranloven er specifikt rettet mod koranafbrænding (måske er der også et lille ønske om at få forbudt afbrændinger af tora?). Men i det politiske establishment kan man naturligvis ikke så tydeligt skilte med, at man underkaster sig islam, så derfor omfatter loven helligskrifter herunder bibelen og er ikke begrænset til koranen.

Ved at brænde bibelen kunne jeg altså potentielt blive dømt for en handling, som ingen (mig bekendt) mener bør være omfattet af straffeloven. Det ville være absurd og understrege koranlovens absurditet. Derfor faldt valget på en bibel.

Jeg blev spurgt til, hvordan man fremover kunne udfordre koranloven på andre måde end ved at opføre sig utrillebørligt, og jeg nævnte, at koranafbrænding måske var udtømt som kunstnerisk strategi (jeg mener ikke, at koranafbrænding er udtjent som politisk og aktivistisk strategi, da koranafbrænding er en frihedshandling, som enhver dansker bør udføre som en konkret afvisning af koranens hadtale), og at der i en kunstnerisk sammenhæng må nye boller på suppen.

Jeg foreslog derfor, at man som billedkunstner kunne sprænge koranen i luften. For at mime de selvmordsterrorister, der bevæbnet med bombebælte og koran, sprænger sig selv og uskyldige vantro i luften. Det vil være et hårdtslående, men også sært poetisk værk. Men det kræver selvfølgelig, at nogen – måske det danske forsvar? – kan hjælpe mig med at lave en bombe.

Disse interessante overvejelser om nutidig og fremtidig korankunst nåede aldrig frem til 24syvs lyttere, da Majlinda Urban Kuci mente, at telefonforbindelse, jeg var på, var for ringe til, at programmet kunne gennemføres med mig som gæst.

Jeg vil ikke udelukke, at det kan være rigtigt. Jeg har tidligere fået påtalt, at der er dårlig dækning på min bopæl. Men jeg var dog i 24syv på telefon fra min bopæl så sent som i sidste uge. Angiveligt uden problemer (jeg har ikke selv hørt udsendelsen).

Under alle omstændigheder lever både 24syvs lyttere og jeg med, at jeg ikke ramte sendefladen i denne omgang, da det kun er halvanden uge (?) siden, jeg var gæst hos Rene Fredensborg i hele seks timer, så jeg har fået opfyldt min kvote.

Jeg synes dog, at mine forslag til en nyudvikling af korankunsten og en udfordring af koranloven er så spektakulære, at de fortjener at komme ud til et større forum. Derfor denne opdatering.