Nyt

Navnet Hamas er et portmanteau af “Den islamiske modstandsbevægelse”. Hamas er sunni-islam, men har også støtte fra det shia-styrede Iran. Izz ad-Din al-Qassam var en syrisk sunni-teolog, der kæmpede mod briterne og franskmændene samt mod jøder. Han døde i 1935. Han gav sit navn til al-Qassam-brigaden. Grundlæggeren af ​​Hamas, Ahmed Yassin, var en islamisk teolog. Hamas har solide rødder i islam.
I Europas og Norges gader har tusindvis demonstreret deres støtte til Hamas efter den 7. oktober. Oslo kommune hejste deres flag. Statsministeren rejste til Gardermoen for at modtage norske statsborgere fra det Hamas-styrede Gaza. Nogle af dem, der kom, sagde, at børnene var der for at lære om kulturen. Mange havde ikke længere bolig i Norge, og nogle havde aldrig været i Norge før. Norge har gennem årene givet milliarder til organisationer, der hævder at repræsentere palæstinenserne. Ifølge meningsmålinger foretrækker 53 % af de adspurgte palæstinensere, at Hamas repræsenterer dem. Kun 14 % foretrækker Abbas’ Fatah-parti. På den baggrund er det interessant at vide, hvad Hamas står for, og hvad organisationens mål er. Der er næppe nogen bedre kilde til det end Hamas-charteret. Charteret er for omfattende til at gengive det i sin helhed, men jeg vil pege på, hvad jeg finder væsentligt. Charteret er fra 1988 og blev revideret i 2017. Revisionen er mindre voldsom i sin retorik. Det har været diskuteret, om revisionen faktisk er reel, især efter angrebet den 7. oktober.
Indledningsvis gør Hamas det klart, at organisationen har et klart religiøst islamisk udgangspunkt. “I den mest barmhjertige Allahs navn”. Art.1 bestemmer: “Bevægelsens program er islam. Fra islam er hentet bevægelsens ideer, måde at tænke og forstå universet, livet og mennesket på. Bevægelsen vender sig til islam i alle domme og i al dens adfærd og bevægelse er inspireret af islam i al dens vejledning”.
Der kan ikke være nogen tvivl om, at Hamas ser islam som den eneste rettesnor for det samfund, Hamas ønsker. Følgende citat siger også noget om, hvordan Hamas ser på Israel og jøderne: “Israel, ved at være en jødisk stat og have en jødisk befolkning, udfordrer islam og muslimerne”.
Art. 2 forbinder Hamas med Det Muslimske Broderskab. Den definerer også Hamas som en universel bevægelse. Arter. 3 formaner til lydighed mod Allah, som art. 4 opfordrer til lydighed mod islams tro. Arter. 5 henviser til de salafistiske rødder og forbindelsen til Broderskabet, islam som religionen og Koranen som “forfatningen”. Arter. 6, at Hamas stræber efter at “hæve Allahs banner over hver tomme af Palæstina”. Tilhængere af alle religioner kan leve i Palæstina “under islams vinger, som definerer deres liv, ejendom og domstole“. Arter. 8: “Allah er målet, profeten forbilledet, Koranen forfatningen, jihad vejen og døden for Allah det højeste af ønsker”. Arter. 13: ” Forlig kan ikke forhandles, jihad er det eneste svar”.
Da mange kvinder har deltaget i demonstrationerne til støtte for Hamas, er art.18 af interesse. Det giver rammerne for kvinders opgaver i et samfund styret af Hamas: “Kvinders rolle er defineret som husarbejde, opdragelse af børn og at give mænd uddannelse og moralsk rådgivning”.
Som nævnt ovenfor er dette langt fra hele Hamas’ charter, men det giver et klart udtryk for, hvilken slags samfund Hamas ønsker . Det gør det også klart, at Hamas ikke ønsker en to-statsløsning. Jeg henviser til, at Norges udenrigsminister bliver ved med at vende tilbage til en to-statsløsning. Hamas ønsker en stat, hvor alle, inklusive jøder og kristne, underkaster sig islam. Et samfund, hvor islam sætter rammerne for alt og alle. Et samfund baseret på den islamiske model. Hvis man skal tro meningsmålere, ønsker et flertal af palæstinenserne også et sådant samfund.
Det er svært at forestille sig, at Hamas og tilhængerne af deres ideologi opfatter demonstrationerne, i Norge såvel som i Europa, som noget som helst andet end en ubetinget støtte til Hamas og en stat med et samfund styret efter islam. Måske Norges statsminister skulle tænke igennem, hvordan hans velkomst på Gardermoen opfattes? Det burde Norges udenrigsminister måske ter tænke igennem, hvordan hans stemmeafgivning i FN opfattes? Når visse norske borgere tager deres børn med til Gaza, så de kan lære om kulturen, er det måske fordi folk i Gaza har andre værdier, end de har i den norske kultur? Værdier udtrykt i Hamas’ charter.