Halfdan Egedius (1877-1899)
Olje på lerret, 63,5 x 79,5 cm, Nasjonalmuséet, Oslo.
Som dikteren Rudolf Nilsen (1901-1929) og maleren Bjarne Ness (1902-1927)fikk heller ikke Halfdan Egedius noe langt liv. Men for ettertiden har alle tre blitt stående som stjerneskudd i norsk kultur. Mari Halvorsdatter Eika (1873·1899), også kjent som Mari Clasen , som han traff i Telemark og forelsket seg i, ble revet bort av tuberkulose, samme år som Halfdan gikk bort, sannsynligvis på grunn av en forgiftning av strålesopp.
Landskapet og folkelivet i Telemark gjorde et sterkt inntrykk på den unge Halfdan Egedius, og ble grunnlag for flere av hans best kjente malerier.
Johannes Brahms’ (1833-1897): Nänie, op. 82 (1881) til tekst av Friedrich Schiller (1788–1805) ble skrevet til minne om hans venn maleren Anselm Feuerbach (1829–1880). Her fremføres den av Atlanta symfoniorkester og kor under ledelse av Robert Shaw.
Auch das Schöne muß sterben! Das Menschen und Götter bezwinget,
Nicht die eherne Brust rührt es des stygischen Zeus.
Einmal nur erweichte die Liebe den Schattenbeherrscher,
Und an der Schwelle noch, streng, rief er zurück sein Geschenk.
Nicht stillt Aphrodite dem schönen Knaben die Wunde,
Die in den zierlichen Leib grausam der Eber geritzt.
Nicht errettet den göttlichen Held die unsterbliche Mutter,
Wann er, am skäischen Tor fallend, sein Schicksal erfüllt.
Aber sie steigt aus dem Meer mit allen Töchtern des Nereus,
Und die Klage hebt an um den verherrlichten Sohn.
Siehe! Da weinen die Götter, es weinen die Göttinnen alle,
Daß das Schöne vergeht, daß das Vollkommene stirbt.
Auch ein Klaglied zu sein im Mund der Geliebten, ist herrlich;
Denn das Gemeine geht klanglos zum Orkus hinab.
Schiller hentyder her til tre greske myter, Orfeus som ikke fikk hentet Eurydike opp fra Hades, fordi han så på henne før de var kommet opp i dagslyset, Afrodite som ikke kunne redde Adonis fra villsvinet, og Achilles’ mor, gudinnen Thetis, som ikke fikk kalle sin sønn tilbake etter at han var falt ved Troja.