Jyllands-Posten skriver at Carlsberg har konsulteret Kvinfo, Dansk Kvindesamfund og ‘kvindelige ligestillingsdebattører’ i forbindelse med redesignet af ‘Den Gyldne Dame’. Jeg har lav tolerance for den slags, og vil forsøge mig med alternativer. Måske Harboes Guldøl. Billigere er ikke nødvendigvis dårligere.
Ynkelig pressemeddelse fra Carlsberg Danmark – Tuborg relancerer den ikoniske ‘Gulddame’: Stiller serveringsbakken og bliver en del af festen.
“Siden 1995 har ‘Den Gyldne Dame’ prydet etiketten på Tuborgs ikoniske pilsner, Guld Tuborg, der blev lanceret 100 år forinden i 1895. Den kvindelige silhuet er blevet symbolet på en af Danmarks bedst kendte øl, men nu får hun et nyt og mere moderne look.
‘Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at illustrere en moderne kvinde, der er med til festen på sine egne præmisser,’ siger Michelle Lægdsgaard Larsen, Brand Manager Tuborg. …
‘Den Gyldne Dame lever stadig, men fortællingen og designet havde brug for en modernisering. Det er helt naturligt, at Gulddamen følger med tiden, og det er ikke første gang, at vi justerer lidt på designet. Men vi gør det ikke uden stor respekt for brandets historie, som er både kendt og elsket i den danske befolkning,’ siger Michelle Lægdsgaard Larsen. …
I forbindelse med opdateringen har bryggeriet været i dialog med flere meningsdannere med ekspertise i kønsopfattelser og ligestilling samt organisationer som fx Dansk Kvindesamfund.
‘Det har været helt afgørende for os at tale med eksperter på området, som har gjort os klogere på de generelle tendenser samt på Gulddamens position i samtiden set med fagbriller.”