En homoseksuel skolelærer, der i sin fritid er ‘dragqueen’. Hans seksualitet rager ingen, og hvad han laver i fritiden er hans egen sag, så hvad er problemet. Michael Bjerring vil ikke undervise, men ‘udfordre normerne’, ‘rykke holdninger’, indoktrinere, så at sige. Fra Folkeskolen.dk – ‘Tænk, hvis der havde været en rollemodel på skolen dengang, som jeg kunne spejle mig i’.
“Det var ikke umiddelbart Michael Bjerrings førstevalg at blive lærer. Han var politisk aktiv i Danske Skoleelever, i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom og i Socialdemokratiet. Han ville forandre verden…
Michael Bjerring udfordrer også lærerkollegerne. Da han startede i praktik, interviewede han et par lærere om deres bevidsthed om egne normer i undervisningen.
‘De havde slet ikke tænkt det ind i deres undervisning, og de blev overraskede over det, mens jeg interviewede dem’, siger han. Han vil gerne udfordre lærernes brug af køn som stereotyper, og han føler, at mange lærere gerne vil have en mere normkritisk tilgang til undervisningen, når de bliver gjort opmærksomme på de stereotyper, som findes overalt i skolen. …
‘Vi påvirkes hver dag af normer. Der er nogle lærere, der kræver, at man laver et stamtræ med mor og far. Men det er ikke alle børn, der har en mor og far. Vi skal som lærere arbejde med, hvordan vi snakker med børn om normer. Vi skal være trygge ved det og være klædt på til det’, siger han og fortæller, at han flere gange har skrevet til forlaget Clio for at påpege faktuelle fejl og kønsstereotyper i undervisningsmaterialer. …
‘Jeg kommer helt sikkert til at bruge min læreruddannelse. Det er bare ikke sikkert, at det bliver på den lokale folkeskole. Det kan også godt være, at det bliver der. … Jeg vil gerne rykke holdninger.Men det kan godt være, det skal være på et andet niveau’.
Én ting er han sikker på. Han vil udfordre normerne, lige meget hvor han ender.”
Udenfor kategori (Facebook)
Mikkel Petersen: … hvis en dude var mødt op i næsten fuld drag-uniform, så havde vi sku kaldt ham en idiot… Der er overhovedet ikke behov for at iføre sig en halvanden meter lang orange nylonparyk for at kunne undervise som sig selv! Det bidrager kun til at afspore undervisningen.
Line Wetke, Nørrebro Park Skole: Mikkel Pedersen tænk sig, det kan være mennesket føler sig mest sig selv med den paryk på.