Collage: Avisen Danmark, Facebook; Videoen kan ses her
TV2 har tidligere bragte en ‘Alt det vi deler’-kampagne ‘mod hadbeskeder’, og selvom det kan virke tilforladelig, så det er også en måde at styre debatten, der i stigende grad finder sted på sociale medier. De er ved at gøre sig selv irrelevante, og kæmper selvfølgelig imod. Her til morgen kunne man se på TV2 News se et reklameindslag for Avisen Danmark, direkte vendt mod sociale medier. Vi har brug for Avisen Danmark, “… så vi ikke bliver unuancerede”.
På Avisen Danmarks forside i skrivende stund er historien om 18-årige Joud Bashour (i en Armani-sweater), og det overordnede budskab: “Hvad er logikken i at sende syrerne hjem?”. Der er nuancer bag betalingsvæggen, eksempelvis citater fra en syrisk NGO, og en kommentar fra Center for Integrations Mads Bentzen, der mener at det ikke giver mening at sende Joud, Aya mfl. hjem, da det er nu ‘Danmark rent samfundsøkonomisk kan begynde at skumme fløden på de mere end 10.000 flygtninge, der kom fra Syrien omkring år 2015’. Andre medier har tidligere skrevet om Faeza, Simaf, Aveen, Ahmed, Mohamad mfl. Jouds fortælling er mere af det samme.
Her Avisen Danmark-historien citeret fra Randers Amts Avis.
“… rektorens klage er den samme, som den var, da han gjorde Aya til et symbol: Det er ikke bare synd for hende. Det er synd for Danmark, mener han.
– Økonomisk er det fuldstændig hul i hovedet. Vi har at gøre med en ressourcestærk, pligtopfyldende, arbejdsom og videbegærlig kvinde, der gerne vil være læge eller jurist, siger Stokholm. …
Samme følelse af spildt potentiale beretter Mads Bentzen om. Han er indehaver af Center for Integration i Horsens. Siden 2011 har han været andenaktør for landets kommuner i særligt belastede flygtningesager. Analfabetisme, stærke traumer og ekstreme ideologier håndterer han. Og ifølge Mads Bentzen er det nu, at Danmark rent samfundsøkonomisk kan begynde at skumme fløden på de mere end 10.000 flygtninge, der kom fra Syrien omkring år 2015.
– Jeg vil vove den påstand, at hvis man ser på børnegenerationen, så vil de være et positiv for den danske stat økonomisk set. Og de vil opveje den tyngde, som vi har haft til forældrene, siger han.”
“Hvis vi kun læser nyheder på sociale medier, risikerer vi, at algoritmer får kontrol over vores nyhedsbillede, at vi kun får nyheder der bekræfter vores egne synspunkter. Mens vores udsyn bliver mindre, bliver afstanden større. Selv om vi har alle muligheder for at blive klogere på verden, bliver vi det modsatte. I dag er det den virkelighed, vores børn bliver født ind i. Hvis vi bruger sociale medier som eneste nyhedskilde, risikerer vi kun at se verden fra et synspunkt. Vores eget. Vi har brug for nyheder med perspektiv, så vi ikke bliver unuancerede. Læs nyheder, der udvider din horisont. Avisen Danmark.” (TV-reklame, april 2021)