Caspar Dietrich Friedrich A Walk at Dusk (with Tumulus) 1837
I’m sick and tired of hearing things
From uptight, short-sighted, narrow-minded hypocritics
All I want is the truth
Just gimme some truth
I’ve had enough of reading things
By neurotic, psychotic, pig-headed politicians
All I want is the truth
John Lennon
«The moment you give up your principles, and your values, you are dead, your culture is dead, your civilization is dead. Period.»
Oriana Fallaci
Og jeg er træt af hver dag at høre på, hvordan vi hele tiden skal bukke os ned og give køb på alt fra vores uudsletteligt racistiske fortid til vores forbandede kristne kultur og omfavne en nutid, der er domineret af BLM, PET, LGBTQWYX2B, EU, ADHD, EL, DRV, DR, RUC, UNHCR, EMDR, UHD, VS og SF med mere for at tækkes de progressive og hvad de tror er minoritetens “smag” og interesse (eller mangel på samme) for dansk kultur, det vil i realiteten sige: at opgive Den Danske Sang er en Ung Blond Pige, Eskimo-is, …, Ørsted, Darwin, Bohr til fordel for en leflende krænkelsesfetichistisk tilbedelse af nye dogmer som 2+2 er lig med racisme mens vi nikker bejaende til ceremonier for rundhåndet uddeling af statsborgerskaber, kort sagt at man (eliterne) ønsker at udslette dansk/europæisk kultur til fordel for en fremmed religion, dvs et middelalderligt stammesamfund. Det gør mig dybt forstemt , og… det keder mig!
At se og høre hvordan universitetsfolk dagligt pisker sig selv og fornægter de kulturelle rødder, den frie tanke og den byrdefulde evne til at tænke selv, det gør mig forstemt og plager mig ud over alle grænser, som når jeg fx hører de krænkelsesparate feminister i Det Radikale Venstre der leflende gør knæfald for en middelalderlig kulturs globalt voldelige attentater på den frie ånd og dens sekulariserede ophav, dens frembringelser plus det løse.
Nej, giv mig noget sandhed, giv mig noget fornuft i stedet for politisk korrekte akademikere:
1. Inspireret af den store præstation: at gå på line mellem tvillingetårnene som Petit gjorde det i 1974 (udødeliggjort i i en roman af McCann: Let the great world spin fra 2009)– tænker jeg mig en kæmpemæssig line spændt ud mellem tv-serien Matador på den ene side og den danske litteraturs skatkammer- på den anden : Fra denne skatkiste får jeg blikket, ikke det Foucault taler om, men derimod det nationalt konservative:
L.Holberg, 1723 Om Erasmus Montanus der med rette påstår at jorden er rund, men bliver tvunget til at indrømme, at den er “flak som en Pandekage”
H.C.Andersens, En digters Bazar (1842) Digterens Europa-tour
S. Kierkegaards Enten-Eller, (1842) ”Udødelige Mozart, dig hvem jeg skylder alt ”
G.Brandes: danske digterportrætter, (1870-1889) Fra Andersen til Dinesen
J. P. Jacobsen: Mogens og andre noveller (1882) Tidsbillede fra modernismens gennembrud gennemsyret af kunst og sproglig ynde.
Pontoppidan: Lykke Per (1898-1904) Lykke-Per’ er et monumentalt og kanonisk værk i dansk litteratur – Danmarks Panorama og portræt af et menneske
H. Bang: Noveller 1883-1910) Om det levede liv
Tom Kristensen: Hærværk (1930) ” Jeg har længtes mod skibskatastrofer, hærværk og pludselig død”
J.V. Jensen: Myter, digtning mellem tid og evighed
K. Blixen: Den afrikanske Farm (1937) En danskers møde med Afrika
H.C. Branner: Legetøj 1936 Det sociale menneske
V. Sørensen : Digtere og Dæmoner (1959) Om digtning
Som perler i dansk litteraturhistorie, der på en gang løfter og gennemstrømmer os med evighedens lys, en arv hvormed vi ser og forstår Danmark og Verden på ny, ja uden hvilken man vel ikke i dybet forstår landet med de brede bøge nær salten Østerstrand
2. I stedet for at bøje sig ned og i megaloman oikofobisk masochisme gøre sig selv mindre end godt er, tror jeg på den hellige Litterære Trosbekendelse:
Jeg forsager Fredens religion og alle dens gerninger og alt dens væsen.
Jeg tror på litteraturen , den Almægtige, hvis genier mellem himmel og jord
Undfanger det blik med hvilket vi forstår Danmark på ny,
født af hiin enkelte i selvvalgt ensomhed
nedfaret til dødsriget,
opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders, den Almægtiges, højre hånd,
hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
Vi tror på Helligånden og den almindelige, inspirerende og grænsebrydende fortælling
den hellige almindelige litteratur,
de helliges samfund, syndernes forladelse,
kødets opstandelse og det evige liv.
Amen)
3. Først når man kan tilslutte sig en sådan trosbekendelse efter at have sat sig grundigt ind i den danske litteraturs mesterværker, først da kan der være tale om et statsborgerskab, ikke før. Den nuværende indfødsretsprøve består udelukkende at spørgsmål enhver kan læse sig frem til på to-tre timer (forudsat man kan dansk) . Eftersom prøvens spørgsmål kan tilegnes på kort tid, er den ganske udvendig og siger tæt på intet som helst om den pågældendes relation til Danmark, ærinde eller syn på landet; om vedkommende vil være loyal i afgørende øjeblikke siger indfødsretsprøven heller ikke noget om. Den tæller med i ansøgningen om statsborgerskab, og senest ser vi nu hvordan børn og deres mødre i Hal Lol-lejren venter på at komme ”hjem” til ”fædrelandet” – hvad er dansk, europæisk, arabisk kultur i alt dette? Det fortaber sig, og i journalisternes fremstilling spiller det nærmest ingen rolle overhovedet. Alligevel skal vi høre, at der er tale om ”danske statsborgere”, jeg tillader mig at sætte det i gåseøjne, al den stund at en del af de meget omtalte børn er født i Syrien i eller uden for Hol Lal Lejren. Jeg kan godt se der er langt fra tv-serien Matador og de danske litteraturklassikere, der er også langt fra Danmark til Syrien, og det er vel ikke flertallet af danskere der har læst den samlede litteraturskat herhjemme, nej, men det er vel heller ikke strengt nødvendigt al den stund du er dansk i kød og blod og har indoptaget de danske vaner der også er en del af dansk kultur ….Og den som søger dansk statsborgerskab gør det vel også fordi han/hun ønsker t blive en del af Danmark, eller tager jeg fejl her?