Nyt

Billedkunstneren Elmer er blevet smidt ud af kunstnersammenslutningen Decembristerne (en af Danmarks fineste sammenslutninger), fordi han har portrætteret en række politikere, meningsdannere og debattører med blackface (mulatkunstneren Jeannette Ehlers er afbildet med whiteface). Elmer skriver i en pressemeddelelse:

“CANCEL CULTURE har indtaget Kunsthallen Den Frie, med CENSUR, UDELUKKELSE og EKSKLUSION til følge.
Elmers værk ”GABESTOKKEN 2020 – Kulturelitens konsensus automatik” blev for meget for Den Fries direktør Dina Vester Feilberg, så kunstnersammenslutningen Decembristernes formand og bestyrelse fandt det nødvendigt at ekskludere billedkunstneren Elmer med øjeblikkelig varsel, hvis de fortsat skulle have mulighed for at udstille på Den Frie.
En måned før Decembristernes udstilling skulle åbne 18. december 2020, krævede Den Fries ledelse at bese to kunstneres værker, Firoozeh Bazrafkan og Elmers, for at vurdere om, der var ”stødende materiale”, som ikke kunne tåle ”offentlighedens blik” og dermed udgøre en sikkerhedsmæssig risiko for personalet.
Denne hensynscensurering (vurdere=censur) kunne ikke lade sig gøre, da de to installationer og én video ikke var færdige endnu.
På en ekstraordinær generalforsamling, indkaldt af Decembristernes bestyrelse, kun med dette ene punkt på dagsordenen, blev det besluttet, at vurderingen først kunne finde sted efter ophængningen i uge 51 2020.
CORONA lukkede Kunsthal Den Frie ned en uge før Decembristernes åbning.
Udstillingen blev hængt op alligevel, i et forsøg på at lave en onlineudstilling.
Da det nu var en LUKKET udstilling for publikum, var det ikke længere nødvendigt med censureringen, men chikanen fortsatte med simpel UDELUKKELSE.
Onlineudstillingen bestod nemlig af en fotografisk gengivelse af alle værker og installationsbilleder fra alle rum.
Med undtagelse af ét rum.
Firoozeh Bazrafkan og Elmers værker var ikke at se på Decembristernes onlineudstilling 2020, og Den Frie havde sit SAFE SPACE.
Et filmhold fra DR2, som den sidste dag skulle dokumentere dette ene rum, blev nægtet adgang til Den Frie af direktør Dina Vester Feilberg, med en punktlig udlægning af coronarestriktioner.
Så det (filmholdet, red.) blev udenfor.
Eksklusionen af Elmer, efter 15 år i Decembristerne, blev listet igennem midt i en coronanedlukning. Udenom generalforsamling og evaluering.
I en kort mail 28. januar 2021 blev det bekendtgjort, ”at samarbejdet med Elmer ophører dags dato”, med den klassiske begrundelse om ”samarbejdsproblemer” og ”dårlig tone”.
At eksklusionen blev effektueret så hurtigt, var åbenlyst fordi kunstnersammenslutningernes fremtid på Den Frie netop nu er til diskussion, og man for alt i verden vil være på god fod med ledelsen. Ligesom Den Fries fremtid aktuelt skal behandles politisk, og som de skriver ”negativ presseomtale ville være guf for visse politiske partier”.
”GABESTOKKEN 2020” ville næppe støde publikum. Tværtimod.
Men kulturinstitutionens elite, som dette ”værk” handler om, ser blinkende lygter overalt.
Institutionskritik findes ikke længere.
Krænkelseskulturen har gjort sit indtog.
Og kunstnerne føjer sig, i en velordnet kunstverden af kuratorer og formidlere.
Dydighedskunstnere, der laver SVANEMÆRKET KUNST.
Og automatisk vender ryggen til, som en mur af tavshed, når man siger navnet Ayaan Hirsi Ali.
Kulturelitens konsensus automatik.
… og med Jokum Rohde fra bogen ”Modkørende” fra 2018:
– Kunst er omvendt proportional med politisk retsind.
– Kulturens klasse er blevet en del af magten.
– Dansk kunst er hyklerisk, forudsigelig, selvtilstrækkelig og magtfuldkommen.
PS: Konflikten mellem Elmer på den ene side og direktør Dina Vester Feilberg og formand Jørgen Carlo Larsen på den anden har foldet sig ud i en omfattende mailkorrespondance fra 20. november 2020 til sidste punktum 15. februar 2021.
/ Elmer”